torsdag 22 juni 2017

Bearnaisesås

Att göra en riktigt fin och god bearnaisesås är ett work of art bokstavligen. Men, om man är som jag och vill att mat ska lagas relativt snabbt och smidigt så är inte många ingredienser och reduktion något jag vill pyssla med. En kock skulle mest troligen vrida sig i sitt skinn av en sån här sås.

Sen jag stötte på ett enkelt recept på bearnaise är det detta tillagningssätt som används mest frekvent i vårt hem. Lika enkel bearnaise som hollandaise. Några gånger har jag lyckats skära bearnaisen, det finns säkert något enkelt sätt att rädda den men jag har valt att äta den som den är (det ser ju inte värst aptitligt ut för ögat) eller helt sonika slängt ut och börjat om. 

Enkla saker ska man också dela med sig av, det finns troligen fler personer ute i etern som vill ha det snabbt och enkelt. Håll tillgodo!  





Bearnaisesås 😍



Jag höftar oftast men till 2-3 personer ser receptet ut ungefär så här: 

1 äggula
100 g smält smör
½-1 msk dragon
Salt och peppar efter smak 
(använder man saltat smör tycker jag personligen att det inte behövs saltas extra)

Gör så här: 

Smällt smöret.
Lägg äggulan i en smalare behållare typ mixerbehållare/shaker.
Ha i dragon. 
Vispa och häll ner smöret i en tunn stråle. 
Smaksätt.

Vill du ha hollandaisesås utesluter du dragon och har i lite pressad citron och paprika. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...