tisdag 4 augusti 2009

Mer fett gav resultat

Vecka 30 gick trögt. Jag kände mig svullen och vågen stod envist still. Magen tjorvade ihop totalt dessutom. Jag åt för mycket kolhydrater främst i form av turkisk yoghurt och grädde (nattmaten). Så, det fick bli en ändring. Mer fett lades till i maten och jag drog in på kolhydrater. Nattmaten vill jag ha så då fick det dras in på övrigt dagsintag. Det visade resultat idag. Jag var tvungen att väga mig 3 gånger och flytta runt vågen på golvet för jag trodde den jäklades med mig. Nä, det gav samma siffror vart jag än stod.

Men, GOSH alltså! När vägde jag så här "lite" sist?? Jag väger 1,4 kilo mer nu än för 10 år sen när jag tränade 3-4 gånger i veckan och vräkte i mig kolhydrater i form av pasta och potatis. Visst mådde jag bra tack vare träningen men var alltid däst och trött efter måltid. Nu blir jag bara däst (och får ont i magen och mår illa) om jag fikar en bulle eller annat krafs. Det är definitivt inte värt det för fem öre.

Att man kan må så bra tack vare fett är helt otroligt och ändå är folk så negativa mot just fett. Studier hit och dit ska visa att fett är farligt (när det dessutom bevisas att den inte är det) men man blundar för den egentliga sanningen. 1989 kom nyckelhålsmärkningen. Under 1990-talet ökade folk radikalt i vikt. Ses det något samband? Ja, men inte om man blundar för fakta. Socialstyrelsen har godkänt lchf-kost för diabetiker och kosten är förenlig med vetenskaplig och beprövad erfarenhet. Vad får diabetiker för kostråd av sina läkare eller dietister? Ät enligt kostcirkeln och Livsmedelsverkets rekommentaioner. Deras rekommendationer ger ett intag på 50-60% kolhydrater/dag. Är det nyttigt för en diabetiker när kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen? Men det är klart, insulindosen går alltid att öka ...

Här kommer en sida man kan kolla runt på länge: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...