onsdag 10 mars 2010

Jag lovar och svär ...

... lite halvhjärtat, och om jag är tuff nog, att visa bilder på hur jag ser ut som höggravid innan bebis ska ut, hur jag ser ut efter bebisankomst och sen uppdatera hur jag ser ut längs vägen när graviditetskilona ska väck. Om jag törs alltså, och om jag gillar vad jag ser efter plåtning. Jag har funderat på detta ett tag nu, att lägga ut före- och undertiden bilder, om inget annat för att jag verkligen ska ha blåslampan där bak att skärpa till mig med lchf:andet.

Jag måste dock säga att jag är betydligt mindre svullen denna graviditet än när jag väntade David. Då kunde jag knappt gå och från vecka 30 ökade jag 1-1,5 kilo/vecka fram till förlossningen. Vågen slutade på + 28 kilo. Nu kan jag promenera även om det går i snigelfart emellanåt.

Graviditet med David:
Foglossning
Svullen och ont i fötterna
Karpaltunnelsyndrom
Ont i knän
Ont i ryggen
Taskig sömn
Kuddar mellan knäna och fotänden av sängen för att minska värk/svullnad
X antal kissepaus/natt
Från skostrl 37 till 39 pga svullnad
Kunde inte promenera pga svullnad och värk
+ 28 kilo


Graviditet med X:
Svullen om jag mumsat mycket kolhydrater (mina ringar är på även om jag skrev att de hamnade på hyllan i ett tidigare inlägg)
Kommer fortfarande i mina skor i strl 37
Ont i ryggen om jag röjt mycket eller burit dumt
Foglossning kan jag känna av ibland, inte varje dag
Det trycker och spänner neråt mycket nu
Relativt bra sömn

1 kissepaus/natt
Inget ont i knän

Kan promenera
I v 36 + 18 kilo


Jag är vädligt tacksam att jag är så "rörlig" och mår så bra som jag gör denna gång om jag jämför med David. Med David fick jag havandeskapspenning och gick hem från mitt nattjobb inom äldrevården i vecka 32. Det var guld att få! Nätterna gick bra att jobba men mina fötter ... aj, oj ... De var en riktig pina och trots högläge så fort tillfälle gavs hjälpte det inte ett smack. Nu har jag inte ens använt stödstrumpor. Det gjorde jag när jag väntade David men de stasade så förbaskat mot slutet och jag fick ont av dem istället så de åkte av. Nu pluggar jag och det är relativt lugnt tempo. Vi är inne på universitetet 3-4 dagar i veckan och resten av tiden är hemmaläsning. Jag är väldigt glad att jag läser och inte jobbar denna gång. Tempot är lugnare och får jag ont i ryggen av att sitta kan jag lägga mig i soffan och läsa istället. Rätt skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...