onsdag 28 juli 2010

"Du äter lite socker"

På Veronicas blogg stötte jag på följande test från Kellogg´s. Jag var tvungen att testa och fick till svar att jag åt alldeles för mycket fett och borde vara försiktig (jag angav 2 ägg och 2 portioner bacon). Det noterades med ett ! Jag åt dessutom för lite kolhydrater, håller jag mig mätt till nästa mål? Vidare fick jag till svar att jag åt för mindre socker än de flesta (ska det vara dåligt?), gäller det även resten av dagen? Kellogg´s föreslog att jag skulle äta flingor (socker) och annat ur deras märken för att klara mig under dagen.

Alltså, hallå?? Hur kan ett företag gå ut med att skriva att man äter lite socker? När ska företag (och andra) fatta att det inte är socker och kolhydrater som mättar utan just fett?

När jag bodde hemma lagade mamma mat med grädde. Jag var smal och vägde under 60 kilo. När jag flyttade hemifrån som 18-åring landade jag i sambolivets goda och för att kompensera det goda använde jag lightprodukter eftersom vågen tog ett skutt 4 kilo upp "bara så där". Jag hade ett fysiskt tungt arbete och min dag såg ut så här i matväg:

frukost: 1 portion gröt
fika på jobbet: 2 morötter
lunch: sallad eller en skål nyponsoppa
fika: 1 frukt
middag: tunnbrödsrulle eller husmanskost

Hur 17 kunde jag klara mig på detta?? På det här lilla borde jag vara pinnsmal eller hur? Det var jag inte så jag började träna step-up och aerobics tisdag, torsdag och söndag. Jag körde järnet. Inte blev jag smalare men fick lite bättre kondition.

Under tiden från jag var 18 fram tills förra året då jag var 33, har jag varit fettskrämd. Det har varit både en och två eller om det är fyra, fem vändor hos Viktväktarna. Jag har gått ner (tjohooo!) tröttnat eftersom jag varit hungrig hela tiden och slutat. Förra året gick ljuset upp för mig. Det var när en kompis sa att hennes PMS blev betydligt bättre med lchf-kost. Lchf?? Jag googlade, läste för lite och började. Det är ju bara att vräka på med fett och grädde i maten, busenkelt! Trodde jag ... 1 månad av konstant magont. Inte ett gram gick jag ner. Lchf är bara skit.

Av någon anledning stötte jag på lchf igen. Jag googlade, beställde hem böcker, läste, nickade igenkännande och började tänka om. Jag är än idag osäker på hur allt funkar men jag vet att fett påverkar inte insulinpåslaget som kolhydrater gör. Jag håller mig mätt och blir inte sugen därimellan. Jag går inte ner just nu men jag mår bra. Förr om tiden såg jag (nästan) med förfäran i andras kundvagnar om de hade smör och grädde där i. Och på hotell, hur kunde man ta smör när det fanns Lätta?? Herregud hur tänker människor? Servera fettrika saker! Idag är det tvärtom. Jag ser (nästan) med förfäran i andras kundvagnar (oftast de som är kraftiga eller överviktiga) hur de lassar på med Lätta, margarin, lightyoghurt, Milda matlagningsgrädde, Nutrilett och allt annat light eller nyckelhålsmärkt. Jag har lust att säga till men med risk att bli totalt utskälld låter jag bli. De måste upptäcka själva. Jag tar smör, ägg, sill, och bacon de gånger vi sover på hotell. Det är synd att folk fortfarande lyssnar på Livsmedelsverkets rekommendationer hur man ska äta och fortfarande är grymt fettskrämda.

Men det är klart, äter inte folk kolhydratrikt och socker skulle företag klappa igen och sjukvården måste ha patienter för att skriva ut allehanda mediciner mot olika krämpor så läkemedelsbolagen tjänar en hacka. Självklart kan man inte bli frisk genom att ändra sin kost. Trots att flera bevisligen blivit av med diverse olika krämpor tack vare lchf så kan man inte bli frisk. Man måste ta sin medicin, äta sina kolhydrater och vara försiktig med fettintaget annars blir man sjuk. Att vi är fetare och sjukare idag har inget med kosten att göra eftersom vi äter nyttigt eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...