måndag 2 augusti 2010

Betydligt godare!

Jag testade ju att göra egen majonnäs för ett tag sen. Den förra tyckte jag blev lite klen så jag kryddade en del med resultat att den drog till sig under natten och blev aningens för salt. Inte direkt supergott men vi åt upp den. Idag var det dags att göra en ny laddning och jag blev en erfarenhet rikare: man kan misslyckas med majonnäs! Jag hällde troligtvis på rapsoljan för snabbt och för mycket så det kleggade liksom aldrig ihop sig. Det blev som blask och det hjälpte inte att jag vispade länge. Bara att hälla ut och börja om. När jag står där och droppar kommer jag på att alla ingredienser ska ha samma temperatur så det inte skär sig. Shit pommes frites, det har jag inte tänkt på! I alla fall, det gick bra. Majonnäs blev det, godare denna gång och det tror jag själv beror på att jag använde dijonsenap och inte grovkornig senap.


Majonnäs

2 äggulor

1 msk fransk senap

4 dl rapsolja

Salt & peppar

Blanda senap och äggula. Droppa ner rapsoljan till en början under kraftig vispning. Smaka av med salt och peppar.

Alla ingredinser ska ha samma temperatur annars kan det skära sig.

Blir majonnäsen för tjock kan man späda med lite vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...