tisdag 27 juli 2010

Här ska det göras majonnäs!

Har ni läst innehållsförteckningen på majonnäs någon gång? Jag brukar inte bry mig så värst egentligen men nu vill jag mer åt det rena och oförstörda än det som framställs på en fabrik. E-nummer hit, socker och konstiga stärkelser och smakförstärkare dit. Ställer man sig frågan "Åt mina förfäder så här?" så inser man faktum. E-nummer och smakförstärkare förekom inte då men nu hittar man det i varenda vara. Därför vill jag i största möjliga mån göra eget. Så, igår blev det hemmagjord majonnäs ur Per Morbergs kokbok. Jag fegar och testar att göra halva receptet först.




Majonnäs
2 äggulor
4 dl rapsolja
1 msk fransk senap
salt och peppar
Obs: Alla ingredienser ska vara rumstempererade annars kan majonnäsen skära sig!
Blanda senap och äggula
Droppa ner rapsoljan försiktigt till en början och vispa kraftigt hela tiden
Smaka av med salt och peppar
Blir majonnäsen tjock kan man späda med några droppar vatten
Jag tycker nog att majonnäsen blev aningens klen i smaken trots att jag saltade och pepprade en del. Sen måste jag införskaffa fransk senap tror jag. Det enda som fanns hemma var grovkornig senap och det gav inte någon vidare majonnäslook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...