onsdag 21 juli 2010

Köttgryta

Det tar lite tid men sköter sig själv och det blir så himla gott! Jag är dålig på att göra grytor och varje gång jag gjort undrar jag varför jag inte gör det oftare? Ändå blir det sällan, tyvärr.


Helénes köttgryta 6 personer
1 kg fransyska (jag använde stek)
5 dl vatten
50 g smör
1 köttbuljongtärning
4 morötter
1 hel lök
10-15 hel kryddpeppar
10 st vardera svart- och vitpeppar
salt
4 lagerblad
soja
2 dl grädde
Vill man reda av såsen kan man ha i 1-2 äggulor. Låt ej koka upp efter att äggulan är i då kan det bli grynigt.
Skär köttet i mindre tärningar. Bryn lätt i smöret och häll sedan på vatten. Låt koka upp med lök och kryddor (läggs med fördel i tesil). Låt koka 1½ timme på svag värme. Lägg i morötterna när halva tiden återstår. Låt koka 1½ timme till. Ta upp lök och kryddor. Tillsätt grädde och soja och smaka av med salt. Red ev. av med äggula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...