måndag 27 september 2010

En återkommande favorit!

Jag fick ju hem Anna Halléns kokbok förra veckan. Jag föll för ett kycklingrecept och testade på kvällen. Nu hade jag inte allt hemma så jag ändrade lite och ökade lite. Maken åt under tystnad, jag njöt också och dagen efter önskade maken rätten i repris trots att han haft samma i matlåda. Då ändrade jag lite till i receptet och denna kommer göras igen. Många gånger!


Krämig kyckling 4 portioner
2 pkt bacon
4 kycklingfiléer
½ gul lök
1 burk champinjoner eller 1 burk kantareller (helst färska)
5 dl grädde
timjan och persilja efter smak
salt & peppar
2 dl riven ost (gärna lagrad)
flytande smör
Klipp baconen i små bitar och knaperstek. Fräs med svampen och lök mot slutet. Häll på grädde och kryddor och låt puttra ihop. Lägg kycklingfiléerna i ugnsfast form. Häll över baconsåsen. Ringla lite flytande smör. Strö över den rivna osten. Baka i ugn 200 grader i ca 20-25 minuter. Stäng av ugnen och låt stå 10 minuter på eftervärme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...