torsdag 9 september 2010

En dag med lchf

Många undrar, när jag säger att jag äter efter lchf, hur min dag ser ut och vad jag äter. Jag äter mycket ägg, kött, smör, lax, grönsaker och mejeri som grädde, ost och creme fraiche. Innan använde jag turkisk yoghurt men har nu, de senaste veckorna, insett att creme fraiche är godare. Creme fraiche har dessutom en fetthalt på 34% mot turkisk yoghurt som har 10%. I alla fall, hur äter jag? Min dag idag såg till exempel ut så här:

Frukost: 4 skivor stekt bacon, 3 stekta ägg (små ägg), 2 glas exotisk juice. Juicen är inte alls lchf men den är attans god ...
Mellanmål: Om man nu kan kalla det mellanmål, men 1 kopp kaffe med 0,5 dl grädde.
Lunch: Krämigt, god laxsoppa
Mellanmål: Samma som förmiddagen men med en klick kokosfett också.
Middag: Lite sås och köttbitar ur en köttgryta, 2 kokta ägg och ca 50 g smör.
Under dagen dricker jag runt 3 liter vatten.

Ja, så här ser min dag ut. Lunch och middag kan självklart variera. Middagen består ofta av något kött med bearnaisesås eller någon kall sås, eventuellt lite kokta grönsaker med smör hyvlat över. Frukosten är dock densamma varje dag. Ibland blir det mer bacon, det är ju så gott! Jag åt middag runt 17.30 och känner mig fortfarande mätt men skulle jag bli lite småsugen nu ikväll åker osten fram. Jag hyvlar några skivor och sen är det bra. Är jag hungrig blir det en klick Bregott emellan. En nackdel som jag märkt är att om jag äter för mycket ost, flera dagar i rad alltså, kan jag med 100% säkerhet förvänta mig en finne eller så. Förra veckans ostätarkvällar har resulterat i två blemmor på hakan. Nu är det så att jag gillar att pilla på sårskorpor så hade jag gett 17 i att pilla på dessa skorpor så hade det varit läkt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...