måndag 6 september 2010

Hollandaisesås

Sen vi renoverade köket har jag inte vågat mig på att göra bearnaisesås på induktionshällen. Jag hade precis lärt mig den gamla spisen och induktionshäll funkar inte som den gamla så jag fegade. Sen tänkte jag: hur svårt kan det vara egentligen? Någon gång måste jag ge mig på att testa, vi kan ju inte köpa hem Lohmanders bearnaisesås i all evighet (visserligen bara gjort det en gång). Sen är det 10 gånger godare med hemmagjord sås.

Denna gång blev det inte bearnaisesås som testkördes utan hollandaisesås. Grunden är densamma bara att smaksättningen är annorlunda. Hur gick det då undrar ni? Vi kan väl säga så här: vad har jag fegat för? Det var busenkelt, klart på 10 minuter från skratch och en himlans god sås blev resultatet! Dagen efter gjorde jag ny sås (den har en tendens till att ta slut). Lika busenkelt då.


Lax med hollandaisesås och kokta herrgårdsgrönsaker

Hollandaisesås 4-6 portioner

Räkna 1 äggula och 100 g smör/person

4-6 äggulor

400 g smör

Reduktion

15 krossade vitpepparkorn

½ gul finhackad lök

1 msk dragon

½ dl vitvinsvinäger

½ dl vatten

Smaksättning

pressad citronsaft

salt & peppar


Koka ihop reduktionen så hälften kvartstår. Smält smöret. Lägg äggulorna i en tjockbottnad kastrull. Ställ kastrullen på lägsta plattvärme (testa dig fram!) och sila över reduktionen. Vispa hela tiden. Gulorna ska inte koagulera utan bli fluffiga och sedan tjockna. Jämför motståndet med majonnäs-hälften så tjock ska det bli. Ta kastrullen av plattan och droppa sakta ner det smälta smöret. Fortsätt droppa och tillsätt i snabbare takt vartefter. Vispa hela tiden! Skulle såsen skära sig kan man tillsätta en isbit och fortsätta vispa tills såsen binder sig. Smaka av med salt och peppar.
Just det, glömde: Gjord sås kan skära sig om man värmer upp den igen så det är en fördel att äta överbliven sås kall.

1 kommentar:

  1. Detta ska verkligen testas...
    Får bli i veckan till torkfilen som ligger i frysen...

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...