lördag 4 september 2010

Tredje numret ute

Igår damp den ner i brevlådan som en väldigt glad överaskning! Jag har nämligen glömt "bort" att jag har en prenumeration ... Magasinet blir bara bättre och den bjuder på intressant läsning. Mats Forsenberg, Annika Dahlqvist och Sten Sture Skaldeman försöker i detta nummer definiera vad lchf är. Förutom att beskriva själva grunden i lchf finns att läsa "Den som äter 100 gram kolhydrater om dagen äter inte lchf-kost". Hmmm ... jag äter inte (alltid) lchf. Deras förslag till definition ser ut som följer:
  • max ca 10 g kolhydrater/dag = strikt lchf
  • max ca 25 g kolhydrater/dag = normal lchf (5 E%)
  • max ca 50 g kolhydrater/dag = övre gräns för lchf (10 E%)
  • 100 g kolhydrater/dag = kolhydratsreducerad kost (20 E%)
  • 30 E% kolhydrater och därutöver/dag = kolhydratbaserad kost

Enligt denna tabell äter jag alltså kolhydratsreducerad kost. Ibland äter jag normal lchf och ibland övre gräns för lchf. Jag är en pendlare. För övrigt tycker jag tabellen känns rätt ok, om man nu vill försöka definiera hur man äter. Jag, som är begåvad med amnings- och teflonhjärna, lär glömma detta ändå men kolhydratsreducerad kost kan jag definitivt hålla med om att jag äter. Fast i ärlighetens namn tycker jag det är lättare att rent och slätt säga lchf. Personligen är jag inte mycket för siffror så jag fortsätter äta det jag mår bra av utan att mäta, räkna eller väga. Eller nu ljög jag. Jag mäter och väger visst. Ibland, när jag lagar mat eller bakar men jag väger och mäter inte vad jag äter. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt. Tid och mängd är oväsentlig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...