tisdag 14 september 2010

"Nu ska vi se vad vi med detta kan göra ..."

Maken kom hem med en kasslerbit förra veckan. Kassler är väldigt gott men jag är dålig på att handla hem och göra något vettigt av det. I lördags åkte biten ur frysen. Ett span i kylen och sen var exprimenterandet igång. Jag kommer knappt ihåg hur jag gjorde så nu ska amningshjärnan få tänka till lite. Att man kan bli så glömsk! Nog för att palletten var segtänkt innan men nu är det 10 resor värre. Fråga min man. Han vet.

Var var jag nu? Kassler var det ja! Medans grabbarna lekte ute och Alva sov var det förkläde på och grej i köket. Lite sånt, och lite sånt ... Kanske lite sånt här och lite av det där? Å en liten dutt av det där och något mer. Maken är tacksam att laga mat till. Han äter allt och tycker allt är gott. Jag är mer känslig på smaker. När jag skivade upp kasslerbiten (det blev 14 skivor) började jag fundera på vem vi skulle bjuda in på lunch? Det var ju görmycket, inte äter vi allt detta? Maken tog om, jag tog om, David fick vi efter näsrynk att smaka på såsen. Sen blev det två matlådor. Så var det med det. Maken la en beställning på att få detta igen. Tur att det finns en bit till i frysen. Tror jag.




Kassler under osttäcke 4-5 portioner
600 g kassler
½ gul lök
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
en skvätt chilisås
3 msk tomatpuré
3 dl ost
1 msk curry
1 krm chilipulver
2-3 tsk paprikapulver
salt & peppar
Skiva kasslern i tunna skivor och lägg omlott i ugnsfast form. Strö över finhackad lök. Blanda grädde, creme fraiche, chilisås, tomatpuré och kryddor i en skål. Häll över kasslern. Fördela över osten. Gratinera i 175 grader tills osten fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...