lördag 18 september 2010

Waist to Height Ratio

Jag är inte förtjust i BMI. Det kan få en elitidrottare att vara överviktig men säger ingenting om kroppsformen. Lars-Erik Litsfeldts tar i sin bok Ät fet mat (2008) upp WTHR (Waist to Height Ratio). Den tycker jag överstämmer bättre med verkligheten. Du gör så här:

Ta ditt midjemått i centimeter och dela med din längd i centimeter. När du gått i mål ska du ha 0,5 eller mindre (jag mäter midjan i höjd med naveln).

Jag var tvungen att testa igår och fick 0,53125. Jag har för stort midjemått och är inte i mål än. Men jag har i alla fall minskat 2 centimeter i midjan och det är alltid något.

2 kommentarer:

  1. Var exakt mäter du när du mäter midja?
    Jag tycker de är svårt. Jag har en väldigt smal midja i vanliga fall men fläsket lägger sig alltid under, dvs runt "handtagen". Så jag har lite svårt och få rätt tror jag...

    SvaraRadera
  2. Intressant...jag har 30 kg övervikt enl tabeller och läkare (BMI 33), men när jag delar mitt midjemått (112) med min längd (173) blir det bara drygt 0.6. Jag trodde att siffran skulle ligga mycket högre, och jag undrar om jag verkligen behöver gå ner 30 kg för att hamna på 0,5? Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...