tisdag 16 november 2010

En mättande latte tack!

Igår fick jag äntligen tummen ur! Jag gjorde äggmjölk för att ha i kaffet istället för grädde. Nu gjorde jag lite dumt recept insåg jag efter lite tjatter med "kompisarna" i lchf-tråden på Familjeliv, så jag får modifiera om nästa gång. Jag gjorde äggmjölk för sig och hällde på i kaffet. Det smakade faktiskt himla gott men någonting saknades så jag hade i ½ tablett Canderel. Vad jag saknade var något gräddaktigt och det fick jag tips om i tråden. Idag var jag fruktansvärt lat (jag är ju det) så istället för att orka fixa äggmjölk blev det enbart grädde i kaffet. Ja, jag vet. Höjden av slöhet. Jag får skylla på att jag innan dess serverat och fixat lunch till barn och mig, tvättat och hängt tvätt, röjt upp i huset och dammsugit (vita golv är fint men fruktansvärt opraktiskt har jag insett, jag som promt skulle ha vita golv), gjort en trolldeg, plockat i- och ur diskmaskin, sövt en gnällig unge, surfat och tvättat och hängt ännu mer tvätt. Jag har säkert gjort något mer som jag kan skylla på men ni fattar vinken ;-)





Äggmjölkskaffelatte
Det här receptet ska jag göra efter nästa gång:
½ kopp kokt kaffe
30-50 g osaltat smör eller kokosfett
2 äggulor
0,5 dl grädde
Smält smöret och mixa med äggula. Häll på grädden. Mixa/vispa för härligt skum. Häll över kaffet. Njut!
Jag har annars gjort äggmjölk så här:
2 dl kokande vatten
2 äggulor
20 g smör
Igår använde jag 20 g smör och jag blev hungrig ganska snabbt efter så mer smör/kokosfett för mättnad vill jag påpeka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...