lördag 25 december 2010

Ren utan konstigheter

Ansiktsrengöring

För ett tag sen frågade jag i lchf-tråden på Familjeliv om tips på vad man kan ta bort mascaran med. Två nopoo:are tipsade om olivolja och en blandning av raps- och olivolja. Jag har hört och läst att fett funkar bra som rengöring men ändå var jag skeptisk. Jag menar hela nyllet blir ju flottigt. Sen är jag aningens seg med att komma till skott. Varje kväll har jag stått där och tänkt "Fanken, flaskan är där nere ..." Ni vet ju att jag är lat så att gå nerför trappan är ett väldigt jobbigt moment på kvällskvisten när sängen hägrar. Så, ännu en kväll har mascaran åkt bort med handtvålen och jag har känt mig attans stram efteråt i ansiktet. Undrar om det är så man känner sig efter en ansiktslyftning? Stramheten har jag botat med en ögoncreme (och hoppats att rynkorna ska bli mindre) Visst kan jag köpa ögonmakeup-remover men de jag köpt och testat är ju fullkomligt värdelösa. Antingen får man gno som en tok tills det typ svider eller så får man in skiten i ögonen och kan knappt se utan efterföljande ögonsköljning. Oftast är de dessutom svindyra och håller inte vad de lovar ändå. De står sen där och tar plats i skåpet, används aldrig eftersom de inte är bra och hamnar slutligen i soppåsen. Ännu en produkt som kostat dumma pengar. Full med konstiga tillsatser och kemikalier dessutom.
Jag har haft problem med acne sen jag var 12 år. Idag är jag 34 år så ni kan ju räkna själv att jag haft problem i många år. Efter 2005 blev jag aningens bättre i hyn men inte helt bra. Nu anser jag mig vara bra i hyn. Den smink jag använder är mascara och lite concealer under ögonen (ni vet mot de där mörka som har en tendens till att finnas) Visst kan en blemma ploppa upp, speciellt om jag tullat för mycket av osten, men det är överenskomligt efter alla års lidande. Ni förstår säkert att det har krävt sina produkter för att dölja och täcka, sina produkter för att rengöra och behandla. Undrar om det finns något på marknaden som jag inte har testat? Ja, jag har ju inte medicinerat. Så mycket acne ansåg inte läkaren att jag hade och fick glatt höra att det brukar bli bättre efter 20-års åldern. Jo, tjena mittbena ... Jag var närmare 30 år innan jag blev skapligt bra. Finnar har jag fortfarande problem med. På ryggen. Men nu ser jag inte ut som en prickig korv som jag har gjort innan.
Kostomläggningen har gjort sitt. Jag hittade en bild från april 2009 när vi var i Turkiet och då hade jag ännu inte börjat med lchf och min rygg såg ju ut därefter. Idag ser den riktigt fin ut jämfört med då. Och jag vill tro att den ska bli helt bra om jag bara kan hålla mig i skinnet och inte fuska så förbannat som jag gör varje dag.
I alla fall. Igår, äntligen, blandade jag till lika delar av raps- och olivolja. Upp på toa, häll ut lite i handen och gnugga ögonen. Jag känner att mascaran lossnar förvånansvärt lätt! Nyfiken som jag är måste jag kika i spegeln. I normala fall brukar mascaran lägga sig som en svart kaka i vecken under ögonen (läs rynkorna) med handtvålen. Nu såg jag ut som en tvättbjörn fast istället för att vara vit runt ögonen var jag svagt svart. Jag kan inte rekommendera att vara så nyfiken som jag är. Jag fick in i ögonen och det kändes som jag hade en tunn fetthinna i ögonen hela kvällen. Men, jag blev ren! Skönt ren och jag slapp ansiktslyftnings-känslan och torrhets-känslan efteråt. Jag blev självklart flottig i ansiktet och efter ögongnidning gnodde jag runt i hela ansiktet. Jag sköljde med varmt vatten och avslutade med att torka rent med en liten frottéhandduk fuktad i varmt vatten. Vilken härlig känsla! Jag kom på mig själv med att flera gånger under kvällen känna mig i ansiktet. Så ren som jag kände mig igår har jag nog aldrig känt mig. Jo föresten, det har jag. Har ni någon gång varit och fått ett turkiskt bad, hamam i Turkiet, så vet ni vilken renhetskänsla jag menar. Den hade jag i ansiktet igår. Och idag känner jag mig inte som en torrboll i nyllet. Inga torra skinnflisor såg jag heller. Ljuvligt. Fett är bra, på många sätt!
Vem behöver dyra, konstiga make up-removers när bra, billig och enkel rengöring finns i köket?

1 kommentar:

  1. love it..
    Tänkte köra med oljetvätt jag också beställde oljor osv.. mandel bland annat.. men .. är så fet i ansiktet så det blev bara inte av..
    Jag HATAR dessutom att bli blöt i ansiktet på det viset..
    Fungerade bäst att köra när jag stod i duschen men då åkte alltid nosringen ut.. haha


    Måste bara säga, bra blogg! den följer vi! (jag)
    (hittat hit via rivstart/lchfgrupperna på fejjan)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...