fredag 18 februari 2011

Det här med kolesterol

Får det vara lite ägg?

Om jag hade fått en peng för varje gång jag fått höra kommentaren att man får högt kolesterol av lchf och av att äta mycket ägg skulle jag ha en liten slant på mitt konto nu. Ibland kan jag bli så trött på folks okunskap. Just att ta till denna kommentar om högt kolesterol tyder enbart på att man inte vet bättre och det är bra att ha någon ursäkt att gömma sig bakom när man inte har något annat att komma med. Ursäkta min syrliga ton men har man fått höra det ena efter det andra och när jag måste försvara mitt sätt att äta, då blir jag lätt trött. Jag klandrar inte andras sätt att äta. Gillar du att äta frukt och grönt, mycket kolhydrater och annat så låter jag det vara för dig. Själv mår jag inte bra av att äta så därför låter jag bli.

En annan kommentar som jag fått på senaste tiden är: "Men lite kan du väl ta?" Ja, visst kan jag det. Om jag vill ha. Men, låt säga att jag var laktos- eller glutenintolerant: hade du bjudit mig på glass eller bulle då? Att äta lchf och vara kolhydratskänslig, det är banne mig inte samma sak. I andras ögon vill säga, men inte i mina. Jag får ont i magen om jag äter för mycket kolhydrater. Illamående kan jag bli med men det magonda är värst. Vem vill ha det liksom? Ändå förstår inte folk varför jag inte vill äta av vad som serveras. Jag kanske kan anses vara en knölig och tråkig gäst men jag begär inte massa fika när jag kommer. En kopp kaffe duger alldeles utmärkt. Och ett glas vatten till det. Något annat behöver jag inte.

Men hur var det nu då med detta kolesterol? Får man högt kolesterol av lchf? Min kära mor och jag kom ihop oss i en diskussion om detta. Där och då var vi båda envisa men så här i efterhand är det trevligt med diskussioner. Lite ge och ta och att öva förmågan i att lyssna på andra. Min arma moder var dock orolig över den mängd ägg vi äter. Vi kan äta 2-6 ägg om dagen. Eftersom jag åkte på en segdragen hosta i vintras tvingade maken iväg mig till vårdcentralen innan jul för att kolla upp så inte jag åkt på lunginflammation som han själv. När läkaren ändå ville kolla CRP frågade jag om det gick att kolla upp kolesterolet också? Jag sa som det var, att jag äter lchf-kost och hade en orolig mamma så det skulle vara skönt att ha något svart på vitt att visa upp. Jodå, ett kolesterol kunde kollas upp men endast totalkolesterol eftersom jag inte var fastande.

Någon vecka senare kom provsvaret hem. Totalkolesterol 6,0. Jag var nyfiken och googlade och fick läsa att totalkolesterol skulle vara under 5,0 (som hjärtsjuk förvisso). Jag blev aningens orolig. Har jag högt kolesterol? Slutligen hittade jag denna sida på Kostdoktorn och blev lugnare. Men, jag var ändå inte helt övertygad. Jag ringde och frågade om jag kunde få kolla upp LDL och HDL. Inga problem. Läkaren la in om provet och jag knatade dit fastande.

Provsvaret kom hem någon gång förra veckan. Läkaren ringde och pratade med mig och hon tyckte allt såg bra ut. Totalkolesterolet låg på 6,1 denna gång och hade jag varit en hjärtsjuk 55-åring hade åtgärder satts in. Nu är jag inget av det. Hon tyckte mina triglycerider såg jättebra ut trots att jag äter mycket fett. Jag är tacksam över att läkaren är en ung läkare som är mer liberal i sitt tankesätt och inte skeptisk till nytänkande. Läkaren såg ingen anledning till oro efter mina prover.

Mitt provsvar visade sig så här (det inom parentes är referensintervall, man ska hålla sig inom det spannet):


LDL-kolesterol 4,3 mmol/L (1,4-4,7)
HDL-kolesterol 1,5 mmol/L (1,0-2,7)
Triglycerider 0,71 mmol/L (0,45-2,6)
LDL/HDL-kvot 2,9
Totalkolesterol 6,1 mmol/L (3,3-6,9)


Just totalkolesterolet gillar jag inte att det är högt men efter att jag läst på Kostdoktorns sida som jag länkat till ovan, gjorde jag ett test då det står att läsa att just totalkolesterolet är väldigt missvisande. Många har ett högt totalkolesterol men det är oftast det goda HDL-kolesterolet som är högt. Med andra ord kan man inte utgå från totalkolesterol. Som det stod på sidan delade jag mitt totalkolesterol med HDL, alltså 6,1/1,5 och jag fick 4,06 ... nånting mer. Efter denna uträkning ska man hamna under 5,0. Då är det bra. Jag är lugn. Synd att jag inte har ett kolesterolprov sen innan att jämföra med bara. Men man kan ju inte få allt.

Slutsats: De som nu envist hävdar att man får högt kolesterol av att äta lchf eller att äta mycket ägg kan lägga ner. De har inget för att använda denna mening längre. Jag undrar om de som slänger ur sig denna kommentar har kollat sitt kolesterol? Om inget annat kanske det är läge att göra det?


Mitt kolesterol är bra. Hur är ditt?

5 kommentarer:

  1. Hej, Heléne! Jag är glad att jag hittade din blogg! Jag äter också LCHF sedan ca november 2010. Det ska bli kul att få följa din blogg och få ta del av dina recept! På min blogg brukar jag lägga ut varje söndag "Veckans mat" som för det mesta är LCHF-baserad. Gå gärna in på min blogg så kanske du hittar något nytt recept där! :) Jag gillar också inredning!
    Ha en bra söndagskväll!
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din kommentar! Om du går in på LinkWithin (det står med små bokstäver under "Kanske gillar du" och bilderna. Där kan man klicka sig fram... fast nu kommer jag inte exakt ihåg hur jag gjorde... men jag tror att du kommer att förstå hur man fixar det när du är inne på denna hemsida :)

    SvaraRadera
  3. Jag har också en fråga ang. bloggen. Hur gjorde du "Reaktioner"?
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
  4. Du har ju fått "Kanske gillar du" fast det är utan bilder...
    Tack för hjälpen! :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fin blogg du har! Du frågade efter kolesterolvärden. Jag är en 54-årig LCHF-ätande kvinna sedan länge med värden som följer:

    Totalkolesterol 6,6.
    HDL 2,2
    LDL 4,4
    Triglycerider 0,6

    Mycket bra värden vad jag kan förstå.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...