måndag 21 februari 2011

Pones

Ett recept på detta bröd lades ut i lchf-tråden jag hänger i på Familjeliv. Det skrevs att det var väldigt brödlikt och påminde om scones. Sånt måste testas så i lördags shoppades grejer hem och senare smälldes en deg ihop. Resultatet blev några saftiga bullar som faktiskt påminde om scones och smakade just bröd. Inte för att jag saknar bröd så värst men det kan vara trevligt med något annat att tugga på för variation. Maken, jag och vår dotter på 10 månader mumsade Pones så det stod det härliga till. Jag fick sju bullar, en finns kvar. Känner jag maken rätt ryker den ikväll.



Pones 6 st
2,6 gram kolhydrat/bulle
3 dl pofiber
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
250 g Kesella
1 ägg
50 g smör
1 dl grädde
(salt)
  • Smält smöret
  • Lägg torrvarorna i en skål och fördela ner Kesella
  • Blanda i smör, ägg och grädde
  • Smaksätt med lite salt om du vill
  • Låt svälla 10-15 minuter
  • Rulla till 6 bullar och lägg på bakplåtsförsedd plåt
  • Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen, 15-20 min.

Pofiber och fiberhusk finns ofta i mataffären bland glutenfria produkter

2 kommentarer:

  1. Ska se om det blir bra i muffinsplåten.. http://monicasockerfritt.blogspot.se/2012/03/muffinsplat-for-lchf-brod-och-pones.html

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...