måndag 7 mars 2011

Fanatiker

Jag vill en person i min närhet väl. En person som lider av fibromyalgi och onda leder. Vi har haft våra diskussioner om lchf vilket denna person förkastar helt. I torsdags köptes nya vigselringar eftersom de gamla var för små. Fingrarna är svullna på grund av att bindväven blir mjukare när man kommer upp i åren. Påstår denna person. Jag menade att kolhydrater gör att man svullnar. Där och då blev denna person förbannad, sa att kolhydrater ville hon inte höra talas om mer och jag fick kastat i ansiktet att jag var fanatiker. Jag har hela tiden försökt förklarat när jag fått kommentarer emot mig. Förklarat hur det funkar i kroppen. Det är å andra sidan svårt att förklara för en människa som envist vägrar att lyssna och hela tiden säger: "Äh!"

Jag sa att jag svullnade av kolhydrater när jag var gravid och att jag gör det nu också. Min mage blir ond när jag gör för stora avsteg. Men denna person äter inte mycket kolhydrater. Jasså? En pizza varje lördag. Fika och godsaker, bröd, potatis, pasta, frukt ... Men det är ju ... mat. Det är inte socker. Att jag förklarar att kolhydrater omvandlas till socker i kroppen hjälper inte. Denna person ska äta det hon är uppväxt på. Det vill säga potatis. Jag undrar: åt hon pizza under sin uppväxt? Tveksamt. Ok för din potatis, behåll den då om det är så jädra hankigt men dra ner på det andra! För din skull, för din fibromyalgi! Vilken människa föredrar att gå med sin ledvärk före att må bra och slippa värk? Det finns en person: denna person. Så, ja. Jag är en fanatiker. Det ni.

Jag kan bli så trött men framförallt ledsen på att få kämpa i motvind. Jag vill väl, jag vill upplysa när felaktigheter sägs, jag har flera gånger berättat om människor som blir bättre i sin fibromyalgi och slipper värk sen de gått över till lchf. Jag har hänvisat till böcker och sidor på internet att läsa. Men nej då, det fungerar inte på denna person. Varför funkar det då på alla andra? Varför vägrar man ta åt sig, öppna öronen, läsa på själv, bilda sin egna uppfattning och försöka förbättra sin situation och framför allt: slippa ha ont? Den här personen vill inte höra talas om kolhydrater mer. Fine. Ha du din värk men gnäll inte mer över att du är svullen så har vi en deal. Gnäll inte över mitt sätt att äta mer, klaga inte för att jag äter på ett sätt som får mig att må bra. Ät du på ditt sätt och lev med din värk. Läser du det här: förlåt av hela mitt hjärta. Jag ska vara tyst. Förlåt att jag vill dig väl. Förlåt att jag vill att du ska må bra. Förlåt för mitt tjat men det är svårt att låta bli när man märker hur bra man mår.

/En fanatiker med sårat hjärta.

9 kommentarer:

  1. Människor förändrar sig först när de är redo för det. Det man säger sätter mer avtryck än man tror dock.

    Jag har också märkt att många, många som mår dåligt och är sjuka inte vill ta till sig råd om hur det kan bli bättre. Kanske är det lite "skönt" att ha en sjuka att falla tillbaka på. Helt omedvetet?

    Det är i vilket fall som helst inte ditt ansvar att göra någon enda människa frisk utom dig själv. Bebisen har man ju också ansvar för ett tag... )

    SvaraRadera
  2. Hej Heléne. Intressant att läsa det du skriver, men vad tråkigt att din kompis inte ens försöker lyssna..
    Jag är en av dem som blivit otroligt mycket bättre i min Fibromyalgi sen jag la om kosten till LCHF, numer en hel glutenfri sådan.
    Här kommer en länk till ett av mina inlägg där jag skriver om vilken skillnad det gjort.

    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/10/langsemester-i-turkiet/

    Hoppas hon också kan hitta en väg som hjälper mot smärtan.
    Jag tränar ett sjukgymnastikprogram varje dag, en timme varje morgon, så jag slipper stela muskler och leder. Det går att förändra sitt liv till det bättre, hälsa henne det :)

    SvaraRadera
  3. Birgitta: Tack så jättemycket! Det är personer som du som jag relaterat till, som blivit bättre och det glädjer mig så ofantligt att det genom enkel kostomläggning kan ge så stora förändringar! Det är svårt för mig att blunda för detta när jag vet att denna person kan må så mycket bättre: bli värkfri. Vågar jag mig på att nämna detta ska jag försöka få henne att läsa din länk. Tack än en gång!

    SvaraRadera
  4. Varsågod :) Känns bra om jag kan hjälpa andra i liknande situation som min egen.
    Trodde själv att jag skulle få leva med smärta och trötthet hela livet, men gav mig inte utan att testa olika metoder för att bli bättre.

    Du kan ju bara tipsa om att utesluta gluten i ett par veckor, för det finns ett samband mellan glutenintolerans och Fibromyalgi, har jag läst på Amerikanska läkarsidor.
    Svullnaden i magen och värken i lederna försvann när jag tog bort allt mjöl, nu äter jag det aldrig.

    Ge henne gärna länken, tror inte att hon kommer att misstycka, jag lagar mat som de flesta kan ta till sig, är inte kolhydratfanatiker :)

    SvaraRadera
  5. Som jag sagt även på FL; Jag har odiagnosticerade led-/muskelsmärtor och har ibland haft så ont att jag bara lagt mig på sängen och gråtit. Har inte orkat bära barnen eller göra något som helst av det jag tycker är kul (måla, sy, teckna etc.) Sen jag börjde med LCHF har smärtorna så gott som försvunnit och nu när jag är gravid går jag och väntar på foglossningen.. men nej, inte heller den är så jobbig med LCHF!! Värken i leder och fingrar är som bortblåst, jag som alltid har ont på vintern. :) Sonen är ju glutenintolerant och nu äter vi båda LCHF/glutenfritt och mår bra! ;) KRAM!

    SvaraRadera
  6. Man kan aldrig ändra på någon annan än en själv och på så sätt vara en förebild för andra.
    Döva öron är det gott om och det hjälper aldrig att bli "tjatig" vilket man blir i den andra personens öron när man vill hjälpa dom. Jag kan totalt förstå din frustration och hjälplöshet.
    Som Hanna sa: "Människor förändrar sig först när dom är redo för det."
    Allt du kan göra är att vara där och ge en liten puff då och då och vara en vän och sen hoppas att hon vaknar när hon ser hur bra LCHF är för dig.
    Lycka till :D

    SvaraRadera
  7. Vendeltid: Jag upplevde samma när jag var gravid, när skulle den överdjävliga foglossningen komma? Visst kom den ibland, oftast när jag gjort något dumt. Att t.ex. kravla runt på köksgolvet en hel dag och klippa/nåla lapptäcke är inget att rekommomendera för de stackars fogarna :-)
    Jag visste inte vad lchf var förän en vän sa att hon blev bättre i sin PMS. Det var det som blev startskottet för mig. Jag tänkte som så: vad har jag att förlora? Att jag blir gladare och mår bättre? Jag vet ju inte förän jag testat, innan dess vet jag inte. Kan jag slippa mediciner genom att lägga om kosten är det helt klart värt ett försök. Jag tycker bara det är synd att andra inte tänker samma utan istället går till sin läkare och hämtar ut sina recept. Jag tycker det är synd att förkasta utan att ens testa, ge det ett försök men speciellt inte att själv söka kunskap och läsa. Om jag hade fibromyalgi och fick höra om och om igen hur folk blivit hjälpta då hade jag gladeligen testat själv. Men det är jag. Jag föredrar att klara mig utan tabletter och hålla mig borta från sjukvård i den mån det går. Sen jag började med lchf har besöken till vc minskat även om man är där med ett och annat barn ibland ;-)

    Jag får glädjas åt svärfar istället, som maken och jag faktiskt lyckats "omvända". Efter ett ultimatum från sin sockersköterska valde han att testa. Han gick ner i vikt, blev gladare, piggare och orkar mer. Han pratar själv lyriskt om lchf. Han som var så skeptisk :-)

    SvaraRadera
  8. Besök denna nya blogg som visar fram hur och varför våra moderna sjukdomar uppstår:http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/fibromyalgi-kan-direkt-knytas-till.html

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...