onsdag 16 mars 2011

Operation sluta nattamma


Hur gick det nu med äggmjölken jag gjorde till dottern? I torsdags den 10 mars satte jag igång. På kvällen fick hon äggmjölk och hon drack ca 60 ml. Jag ammar henne till sömns. Hon vaknar 20.45, 21.51, 23.50 (dricker ca 50 ml äggmjölk), 3.30 (dricker ca 30 ml äggmjölk), somnar vid 4.30 och sover på mitt bröst (förkyld och snorig), vaknar 6 och får amma i vår säng. Ingen amning mellan 19.30-6. Jag var grymt nöjd med natten och allt gick jättebra.

Fredag 11/3: Jag ammar henne till sömns. Hon vaknar 20.30, 22.30, 00.37, 3 (vägrar somna om så maken får ta över), 5. Vaknar kl 6 och ammas 6.10 i vår säng. Det är bara jag som gäller under natten, hon skriker så fort maken har tagit henne. Ingen amning mellan 19.30-6.10.

Lördag 12/3: Dricker lite äggmjölk innan läggning. Ammas till sömns. Vaknar 20.30, 23.50, 1.20, 2, 3.30, 4.30, 5 (jag kapitulerar och ammar henne i vår säng i hopp om att hon ska somna om vilket hon inte gör och istället klättrar runt), 6 (ammar igen eftersom hon fortfarande är vaken sen 4.30). Somnar vid 6.20. Vaknar vid 7. Ingen amning mellan 19.30-5.

Söndag 13/3: Ammas till sömns. Vaknar 20, 20.30, 21 (nattskräck, drömmer och illvrålar), 21.15 (nattskräck), 22.15, 2.30 (vill inte somna, maken tar över), 3.30 (maken småslumrar med henne i fotölj, dricker en del vatten), 4, 6 (småtjuttrar men somnar om), 6.40, vaknar och kommer till vår säng där vi myser hela familjen innan vi masar oss upp. Ingen amning mellan 19.30-8.40

Måndag 14/3: Ammas till sömns. Vaknar 20.30, 23.50, 5.40 (småtjutter i sängen), vaknar klockan 6. Ingen amning mellan 19.40-7.50.

Tisdag 15/3: Dricker en halv portion äggmjölk innan läggning. Ammas till sömns. Vaknar 21.30, 3.30. Vaknar 5.50, ammas i vår säng. Ingen amning mellan 20-5.55.


Resultat: På det stora hela är jag väldigt nöjd! Första natten drack hon äggmjölk sen har hon inte druckigt något på natten, bara innan läggning. Nu får hon vatten om hon vaknar och vill ha något att dricka. Första natten tog jag allt eftersom hon skrek så fort maken hade henne. De andra nätterna har vi turats om men maken har tagit det mesta eftersom hon "fjantar" mer med mig. Visst har hon vaknat ofta men hon har somnat om på 5-20 minuter varje gång. Jag upplever henne piggare och gladare, mer aktiv och hon äter bättre på dagen. Amning må vara bra men det är bättre att hon äter mat nu än tuttar på mig. På dagen ammar hon 2-3 gånger. Uppvaken har minskat. I natt var vi positivt överaskade att hon bara vaknade en gång på natten och endast en gång igår kväll. Vi är vana med fler uppvak och jag kan tycka att det känns "konstigt" att hon sover. Men det är grymt skönt! För både henne och mig. Maken och jag känner oss nästan tröttare nu när vi får fler timmars sammanhängande sömn ;-) Vi gör oss dock beredda på att nätterna kan ändras på grund av olika saker men eftersom det gått så bra att lägga ner nattamningen tänker vi fortsätta i samma linje som vi gör nu. Sen är det bara att vänja av att amma till sömns men än känns det ok. Resten kommer.


Undrar ni varför jag har exakta tider? Jag har faktiskt skrivit upp hur det har gått och utvecklat sig. Mitt minne är ju som det är :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...