onsdag 18 maj 2011

1 g kolhydrat

Sist vi grillade tjatade sonen i flera dagar att vi skulle grilla. Maken rotade fram en engångsgrill, fjuttade på, inväntade den perfekta glöden, la på våra korvar och frågade sonen, som ivrigt satt bredvid grillen, hur han ville ha sina korvar?

- Jag vill ha mina råa.

Här har han tjatat om att vi ska grilla och så käkar han sina korvar direkt ur förpackningen. Man upphör aldrig att förvånas och vi fick oss ett gott skratt. Vår gamla grill har hängt med i 7 år och passar nog bättre i metallcontainern på tippen. Dit ska den en dag. Nu köptes en ny, som det inte var något som helst drag i och jag blåste så jag blev yr och övervägde att gå in och steka de bleka jäklarna. Efter x antal lunguttömningar fick jag fjutt på glöden och korvarna fick lite färg. Jag avslutade dock med ett snabbt fräs i stekpannan ändå. Om ni inte minns vill jag ha mina korvar rejält grillade. Nästan kolsvarta men ändå inte. De ska ha en perfekt grillyta, så där lagom svarta men inte för svarta. Ja, jag vet att jag är knäpp.

Maken som stod för införskaffandet av proviant, det är ju grottmännens uppgift, hittade några tzatziki-korvar på Netto. De blev han sugen på och ville ha. Jag var aningens tveksam. Tzatzikismak på en korv liksom? Jag tjatar på sonen att han ska smaka på all mat så jag ska inte visa mig sämre. De gick ner, det ska jag erkänna men jag vet inte. Jag skulle vilja smaka denna korv naturell som den är utan någon smak i. Det är mer min melodi. Vi får kika i kyldiskarna nästa gång. Jag har inte ens vågat smaka såna här cabanosser och allt vad de nu heter. Maken var stolt när han kom hem, han hade hittat en produkt med mycket kött i. Bra där. Han har blivit drillad efter allt mitt tjatande ;-) Jag frågade direkt hur mycket kolhydrater det var i och vi blev positivt överaskade båda två: en enda fjuttig kolhydrat/100 gram korv. Jag äter alltid två korvar. Denna gång åt jag med gott samvete.




Tzatzikigrillare från Gol

(hur 17 gör man det där strecket mitt i på o:et?)


23 % fett

1 g kolhydrat/ 100 g



3 kommentarer:

  1. Bra att veta!
    Intressant helt klart! men hur mycket var kött?

    SvaraRadera
  2. 79% kötthalt enligt framsidan på förpackningen :-)

    SvaraRadera
  3. är själv ingen korvfantast men när man då hittar korvar som faktiskt har mer kött i sig än massan annan bröte så tar jag mig en oxå är ju ändå väldigt smidig mat ;)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...