måndag 23 maj 2011

"Tallriksmodellen kan fara och flyga"

Till min frukost vill jag gärna läsa tidningen. De gånger maken läser tidningen före mig får jag nästintill abstinens. Det är inte detsamma att äta frukost utan att samtidigt slänga getögat i tidningen. Idag när jag smuttade på min äggmjölk (jag ska vikariera och vill gärna stå mig länge) och kom till tidningens insändare fastnade min blick på uppslagets mitten. Där och då blev jag glad. En elev på Vadstenagymnasiet, Alicia Olofsson ifrågasätter dagens rådande kostråd tallriksmodellen. Jag gör vågen för dig Alicia, för ditt mod att ifrågasätta och våga ta en diskussion! (som tyvärr inte blev av)

Läs hela insändaren här







länkat från Motala tidning



Det jag tycker är mest synd i det stora hela är att din lärare inte lyssnade på dina synpunkter och åsikter. Lärande innebär inte automatiskt ett lyssnande. Lärande är ett givande och tagande från båda håll. En elev lär utav en lärare men i många fall kan även läraren lära utav eleven. Lektionen om tallriksmodellen är ett sådant fall. Läraren hade kunnat lära av Alicia men eftersom läraren inte tror på paleolitisk kost, eller stenålderskost så fortsätter denna med sin undervisning om tallriksmodellen. Synd. Jag vill se skolan som ett forum, där elever kan komma till tals. Läraren talar så mycket ändå. Låt eleven komma fram med sina synpunkter. Tysta inte. Uppmana till diskussion och nya tankar och idéer. Låt inte våra ungdomar tystas och köras över. Låt dom få komma fram i ljuset där de ska vara. Skolan är för eleverna och för våra barn. Inte tvärtom. Så hoppas jag kunna påverka i mitt framtida yrke som lärare.

Barn och ungdomar har många tankar kring stort och smått. De behöver svar och vägledning. De är små svampar som suger åt sig av det mesta på både gott och ont. Jag vet att det är svårt att finna tid i undervisningen men eftersom Alicia hade andra åsikter än läraren skulle lektionen kunnat fortsätta med att beröra annan kosthållning. Jag vet att det blir intressekonflikt eftersom de rådande kostråden är just tallriksmodellen men barn är inte dumma och kan mycket väl bilda sig en egen uppfattning kring saker och ting. Bara de får informationen. Alicia hade information som säkert hade kunnat intressera många. Att inte läraren drog nytta av detta är oturligt. Mycket oturligt. En lärare bör även kunna förhålla sig neutral, att kunna kliva åt sidan till förmån för eleverna. En lärare behöver inte hålla med men kan istället fråga eleven hur denne tänker? Hur menar du och varför? Ställ nyfikna frågor tillbaka och låt eleven berätta mer. Är det inte så ett lärande sker? I samspråk med varandra. Eleven får även lära sig en annan mycket viktig sak: att argumentera. Fram för mer sånt. Det kan aldrig vara fel att visa framfötterna.





Till dig Alicia vill jag bara säga följande: fortsätt ifrågasätt. Det får dig framåt.



Det är såna som du som kan påverka i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Det var min syster Alicia som skrev det där :) är otroligt stolt över henne!

    www.theroadoflife.devote.se

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du ska vara! Jag blev riktigt imponerad av henne och skrev en insändare tillbaka till mvt. Får se om de tar med den. Hälsa henne att hon gjorde mig varm i hjärtat för sitt sätt att ifrågasätta. Synd att inte läraren kunde lyssna bara.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...