måndag 21 maj 2012

Handikappens tid är här

Ja, inte riktigt i den bemärkelsen men när jag är van att kroppsdelar ska fungera blir jag varje gång lite smått överraskad när saker och ting inte riktigt styr som jag vill. För min del är det nu händerna som är försvagade. Tummen är otroligt svag, fingrarna likaså. Pincettgreppet är på väg bort. Detta kommer sitta i någon månad eller nästan två innan det vänder. I fredags var det dags för att få Botox-behandling mot handsvett i mina händer. Även armhålorna behandlades. Att få sprutor i händerna på en halvhungrig mage var inte något att rekommendera. Det gjorde ondare än vanligt. Det brukar gå att hantera i vanliga fall. Självklart gör det ont men nu kändes det mer. I fredags hann läkaren hela handflatan innan hon fick fylla på sprutan igen och jag höll på att krulla ihop tårna ett tag. Rummet började smått snurra också (jag såg framför mig hur det fortsätter snurra och jag efter behandling hoppar ner från britsen och faller ihop i en hög). Det snurrade färdig och snurrade sen inte mer. Högerhanden gjorde mer ont och när läkaren undrade hur det gick och jag sa att det kändes mer mot normalt så bytte hon nål, nålen är så fin men kan lätt bli "slö" genom alla stick. Ett nålbyte senare och det kändes aningens bättre. Femton minuter senare var allt klart och vi sa hej då. Varje hand, cirka 60 stick per hand (kanske några fler) tar bara några minuter att behandla, på sin höjd fem minuter per hand.

Igår när jag skulle låsa upp ytterdörren och skulle sätta i nyckeln kände jag för första gången att tummen var ur bruk. Nu blir det till att använda knogen lite mer. I morse blev det lite trix att få igen en dragkedja och räta till sonens strumpor knölade. Snart blir det att undvika byxor med knappar för det kan ta sin lilla tid att få igen :-) Men men, detta handikapp tar jag gärna eftersom det lindrar mina besvär något så ofantligt! Den som säger sig ha lite nervositets-handsvett vet inte hur det är att ha händer som det bokstavligen rinner om. Jag skulle vara glad om jag bara hade fuktiga händer när jag blir nervös. Mina händer är svettiga dygnet runt och ju varmare det är desto värre är det. Tack vare Botox kan jag fungera skapligt normalt.

Här kan du läsa mer om hyperhidros.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...