onsdag 23 maj 2012

Intervall och frukost

Lämna barn till förskola och skola. Ut och springa/gå intervall med 5K. Hem och hoppa hopprep, plankan och armhävningar i tabata-intervall. Tabata innebär att man arbetar intensivt i korta intervaller och upprepar detta åtta gånger. Nedan anges i sekunder:

Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10
Arbeta 20
Vila 10

Sammanlagd träningstid blir 4 minuter. Upprepa detta fyra gånger, allra helst åtta. Är man nybörjare är det klokt att ta det lugnt till en början och utöka passen vartefter. Jag testade Tabata för första gången i söndags med att hoppa upp och ner på ett trappsteg. Det räckte med ett varv efter intervall-träning. Idag körde jag två varv, sammanlagt åtta minuter.  Jag googlade lite och fann Lofsans blogg med några Tabata-övningar.


Det gick otroligt tungt idag! Jag hittade inte flåset förrän det var dags för nedtrappning på 5K-appen. Jag har vänt på min runda förvisso. Den är i stort sett uppför hela tiden men jag tänkte i söndags "Varför ska jag göra det lätt för mig och bara springa nerför?" Då sprang jag omvänd och det gick faktiskt rätt bra trots att jag inte alls kände mig på topp i kroppen. Idag gick det tyngre. Att hoppa hopprep här hemma gick bra men plankan blev jobbig så efter två minuter blev det armhävningar istället. Sen var jag pigg i kroppen men nästintill slut som artist så jag valde att inte göra något mer för denna gång. Nu blir det en kopp kaffe med lite kokosfett, ett kokt ägg och lite kvarg med en gnutta vaniljpulver och ½ tsk honung som sötning. Jag testade kvarg för första gången igår. Den känns rätt "torr" i konsistensen tycker jag men annars är den helt ok! Igår lurade jag på Kesellas smaksatta men när jag fick se att de innehöll typ 17 g kolhydrater så fick de fint stå kvar på hyllan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...