torsdag 17 maj 2012

Rättikagratäng del 2

Jag köpte rättika och hade tänkt göra gratäng i påskas men det blev en Västerbottenpaj istället och rättikan har legat kvar och skapat smått dåligt samvete. "Jag ska göra i ordning den, en annan dag." Så åt vi annat, rättikan glömdes bort igen och jag lovar, snart bankar den på från insidan av kylskåpet och vill ut. Förra veckan fick jag äntligen tummen ur. Jag hade hemmaläsning och fixade i ordning gratängen. Förra gången skalade, skivade jag och kokade rättikan i vatten. Den var rätt lam enligt mitt tycke men den var fullt ätbar. Nu skalade, skivade jag och kokade i grädde, med skivad lök, kanske lite för mycket vitlökspulver (man ska inte tänka på annat när man doserar och tro att det inte är vitlökspulver), salt och svartpeppar. Det fick koka 30 eller 40 minuter, det hälldes över i en ugnsfast form, på med Herrgårdsost och in i ugnen ca 20-30 minuter. Den här gratängen blev mycket godare. Rättikasmaken som gick igenom första gången jag testade var borta och tro det eller ej, så mycket vitlök smakade det inte trots allt. Jag hade förväntat mig en smärre odör men det uteblev.






Rättikagratäng 2-4 portioner

  2-3 bitar rättika
1 gul lök
3 dl ost (gärna smakrik)
2-3 dl grädde
1 vitlöksklyfta (eller vitlökspulver)
salt och svartpeppar
 
 

 Skala och skiva rättikan och löken
Koka i grädden med skivad lök och kryddor ca 30-40 minuter
Lägg över i ugnsfast form
Lägg över osten och avsluta ev. med lite krydda
Gratinera i ugn ca 20-30 minuter tills osten fått fin färg
 
 
 
 
 

1 kommentar:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...