fredag 25 maj 2012

Kärt barn har många namn. Eller?

Jag vet inte om vi kvinnor anser att denna sak är så värst kär? För de flesta innebär den värk, smärta, rikliga blödningar, irritation, humörsvängningar, svullnad. Och mer värk och ont. Jag talar om mensen. Eller tanten, lingonveckan. Ja, vad man nu vill kalla den. Det här blir inget inlägg om lchf men väl en annan sak som jag tycker borde komma fram i ljuset. Nämligen mensskydd. En annan sorts mensskydd än binda och tampong. Du som tycker det är jobbigt med personliga detaljer eller har svårt för kroppsvätskor och annat bör sluta läsa nu.




Jag fick min mens när jag gick i årskurs 6 och jag var runt 12 år. Jag visste inte vad mens var och fick panik när det kom blod. Ledsen ringde jag mamma på jobbet. Dagen efter gick jag till skolan med en blöja stor som ett hus mellan benen. Jag hatade det direkt och har aldrig känt mig bekväm med det. När jag väl fixade tamponger började det kännas som att jag kunde fungera även under mensen. Jag gillar verkligen inte bindor. Det är obekvämt, varmt, svettigt och bara allmänt blärkig att ha. Jag tycker det känns som värsta blöjan mellan benen och som om alla, precis alla, ser och vet att jag har mens bara för att jag känner obehag. Idag är förvisso bindorna tunna som asplöv till skillnad mot förr men jag gillar dem inte ändå. Tamponger är väl det bästa i så fall. Men, de kan skava mot slutet av mensen och när man kissar kan snöret komma i strålen och det är ju fräscht värre när även kiss sugs upp i tampongen via snöret. Eller när man badat med tampong. Vatten kommer faktiskt in i underlivet och då kan ni själva fundera ut vad tampongen gör om dess syfte är att suga upp blod. Efter graviditeterna har binda varit obligatoriskt. Det har nästan varit värst av allt. Nu har jag inte blödigt Niagarafall efter mina förlossningar utan som mindre vanlig mens men det kräver ändå ett skydd. Blä. Tampong ska inte användas på grund av infektionsrisk.


 Femmecup
Bild lånad från Menskoppen


År 2005 kom jag i kontakt med menskopp. Hur kommer jag inte ihåg men efter lite velande beställde jag en. Den kom hem och jag undrade hur i helskotta jag ska få in den där saken i mig?! Sen tänkte jag, kan ett barns huvud passera så kan nog den där meckas in. Och det var precis så det var. Meckigt. Knöligt. Svårt. Jag blev ÖM! Jag kan tänka mig att det är ungefär så öm i underlivet man är efter en förlossning (mina barn har tagit nödutgången). Piggen nöp och jag var skapligt irriterad på den värdelösa menskoppen! Varje gång jag satte mig ner nöp den till. Det kändes inte alls skönt. Jag lät irritationen gå ut över maken. Jag klippte piggen en aning (piggen är hjälp vid uttag) men den nöp ändå så jag kapade resten av piggen. Men en gång kände jag ingenting. Frid och fröjd. Jag glömde till och med av att jag hade mens. Och varför har jag inte vetat om menskopp tidigare?

Det absolut bästa med menskoppen är just att jag inte tänker på att jag har mens. Jag är precis som innan. Jag kan bada, hoppa studsmatta, träna. Jag kan göra allt som jag vill göra utan att känna mig obekväm.Till på köpet sparar jag en hel del pengar och bidrar till miljön. Koppen är tillverkad av silicon men jag bidrar inte till att utöka soppberget. Jag köpte en Diva cup för 299:- från M-Kopp. Jag trodde inte denna modell finns kvar men fina Johanna kommenterade på min sida på Facebook att det gör den visst! Den har visst en egen hemsida (det googlade inte jag på) och finns på svenska ebay. M-kopps hemsida finns kvar men de håller på att avveckla. De hade då ett erbjudande att få testa i tre månader. Var jag inte nöjd kunde jag returnera och få pengarna tillbaka. Den höll på att bli returnerad ska jag villigt erkänna. Jag var så arg på den, det var knöligt och förbannat meckigt med att få in och ut den. Och det gjorde ju ont! Det krävdes ett par månader innan jag fick in snitsen. Nu fixar jag det hur enkelt som helst. Utan att det gör ont. Ok, nu med en tumme som är ur spel och svaga fingrar tar det lite längre tid men jag hittar lösningar ändå ;-) Hellre det än att köpa ett paket tamponger! Tänk, jag investerade i en kopp för 300 kronor och har haft den i sju år. Den kostar med andra ord inte många kronor/användningstillfälle. En kopp har en hållbarhet på cirka tio år.

Är det inte äckligt då? Blir det inte värsta blodbadet på toaletten? En del tycker det är äckligt med blodet. Jag tycker det är äckligare med blod i en binda eller en tampong. Men så är jag inte så känslig av mig heller. Jag tar hellre mina vätskor och tömmer i toaletten än slänger en begagnad binda i soppåsen. Koppen tas ut, innehållet hälls i toaletten, koppen sköljs av i vatten, viks ihop, stoppas in, "ploppar" i läge och snurras några varv så jag känner att den vecklat ut sig. Klart. Koppen "sprätter" inte upp vid uttag så det hamnar inte blod överallt. Inte ens om den är överfull. Den kan bli full självklart och det kan rinna över om man blöder mycket. Det har hänt mig några gånger men oftast känner jag innan att det är på G att rinna över och har tagit mig till en toalett. Det har aldrig runnit  blod längs benen som en del kan förfasa sig över.

Hur länge kan den vara inne då? Det här beror ju helt och hållet på hur mycket du blöder. I början av mensen kan jag ha den inne 12 timmar. Jag sätter in den på morgonen och tömmer på kvällen. In med den igen. När mensen "dragit" igång kan jag få tömma som mest runt varannan timme. Det stör mig inte ett dugg. Hellre känslan av frihet än en binda. I slutet av mensen blir det samma som i början. In med den på morgonen. Töm på kvällen. När mensen är över kokas den i vatten för att rengöra och sterilisera. Sen förvaras den i sin tygpåse i väntan på användning. Min kopp har nu några år på nacken så den har blivit brunfärgad och kan lukta illa. Det åtgärdas med att ha i lite ättiksprit i kokvattnet när den rengörs. Det finns en del som tycker det är äckligt att använda kastruller som man lagar mat i. Ha en egen kastrull till koppen om du finner det äckligt är mitt råd.Koppen funkar jättebra även om man har spiral. Har man hormonspiral så brukar mensen utebli efter ett tag och då är det dumt att investera i en kopp. Själv har jag kopparspiral och har aldrig haft några problem. Koppen ska dock inte användas om man blöder vid insättningen av spiral på grund av infektionsrisken!

Tänk om jag inte får ut den! Det får du. En nybörjare kan ha hjälp av piggen i botten. Jag klippte min ganska omgående och hade helt ärligt ingen hjälp av den. Jag greppar tag om botten och drar ut. En del kan tycka att koppen sitter väldigt långt upp men krysta lite och du kommer känna koppen.Koppen sitter inte rakt upp som många tror utan den sitter snett vinklad mot ryggen.

De jag nämnt till att jag använder menskopp har inte vetat vad det är. De flesta verkar negativa och slår ifrån sig att det är äckligt med allt blod. Blodet kommer vi aldrig ifrån, det är naturligt och är slemhinnor som lossnar från livmodern eftersom ett ägg inte blivit befruktat. Blodet finns dock bättre "förpackad" i en binda eller en tampong. Andra blir nyfikna och vill veta mer. En del har köpt sig en kopp och upplevt samma frihetskänsla som jag har. Vill du slippa obehag, spara pengar och slippa bry dig om din mens är menskopp det skydd du ska ha!


Jag googlade och fann Menskoppen. Där kan du beställa din kopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...