måndag 11 mars 2013

Vad har jag gett mig in på?





Sen ett tag tillbaka är jag och 14 andra goa tjejer anmälda till Blodomloppet som går av stapeln i Linköping torsdagen den 23 maj. En mil ska avverkas. Tanken är att jag ska springa så länge jag orkar. Hur det går återstår att se och jag ska ta tag mer seriöst i löpningen snart. Nu har kylan kommit åter och jag "drar" mig för att ge mig ut. Nu har jag hittat ett löpargäng här i Motala som träffas på söndagar i Team Sportia-hallen så förhoppningsvis kan jag medverka på deras träffar framöver också.

Och så kom idiotrycket efter ett samtal med en vän. Vi pratade träning, kom in på cykling (som jag inte gillar så värst) men där och då väckte hon någonting inom mig! Dagen efter kläcker jag ur mig vad vi pratat om till maken och hux flux sitter jag på nätet och letar racercykel. Hur hände det här liksom? Jag outar detta på Facebook och en vän har en racer till salu. I helgen frågade jag maken om han ville cykla Halvvättern den 9 juni med mig och han är inte den som är den. 15 mil ska vi kämpa oss igenom (läs jag, maken har cyklat både Vätternrundan (30 mil) och Halvvättern flera gånger innan och har vanan inne). Jag är novis och kände lika fort som jag ställt frågan att jag signerat min dödsdom. Men vaddå, 15 mil är väl inga problem? Runt ska jag, något annat alternativ finns inte men hur ben, rumpa, armar, handleder och nacke känns sen återstår att se.

5 kommentarer:

  1. vad häftigt! Jättekul med utmaningar tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är det faktiskt och ska jag vara ärlig så ser jag fram emot det även om jag funderar på vad 17 jag håller på med? :-)

      Radera
  2. Hej!
    Försökte nyss kommentera under själva inläg
    get men funka ej, testar här! :)

    Har två frågor ang äggmjölk istället för annat.
    Hur stor mängd kan man ge per tillfälle, är det 100ml?
    Och hur ofta/många ggr per dygn så att barnet får allt det behöver?

    Har en nyfödd dotter jag ammar men redan nu pratar bvc om ersättning för jag har väldigt lite mjölk. Vill absolut inte använda det de rekomenderar.

    Förresten, tål.småbarn mjölkprotein?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till din dotter!

      Jag gav dottern den mängden, 100 ml om jag inte minns helt fel. Jag skulle råda dig att testa dig fram, äggmjölken är ganska mättande och för mycket på en gång kan få en mage att reagera med knip eller diarré. Till en liten bebis skulle jag testa mig fram och låta bebisen vänja sig stegvis exempelvis någon matsked till en början och sedan trappa upp. Hur ofta skulle jag också prova mig fram med. Att ge enbart äggmjölk till en bebis har jag ingen erfarenhet av då jag använde mig av äggmjölk som ersättning för välling och jag vet inte om bara äggmjölk är så lämpligt? Jag tänker mest på vitaminer och mineraler samt salt och så vidare.
      Här skulle jag råda dig att ta kontakt med någon med större erfarenhet som Anna Hallén www.annahallen.se

      Små barn kan, mig veterligen reagera på mjölkprotein, men jag har själv ingen erfarenhet inom det området. Jag antar att du redan har testat det men att amma oftare, vila, äta bra och minska stress är bra för mjölkproduktionen.

      Hoppas du får mer svar på dina frågor och lycka till!

      Radera
  3. Fanken va tufft av dig Heléne!! Halvvättern skulle jag vilja testa nån gång, kanske nästa sommar, haha!=)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...