onsdag 8 maj 2013

Kesoplättar

För ett tag sen stötte jag på kesoplättar på CamillaK:s Facebook-sida. Hon hittade receptet hos Åse på bloggen 56kilo och jag klottrade ner den från Camilla. Har du inte varit inne på Camillas blogg så ta en titt! Hon gör de mest fantastiska kreationerna och lagar mat och lägger ut bilder som får det att vattnas rejält i munnen! 
 
Jag undviker mejeri men när jag var och handlade shoppades keso hem. Keso innehåller lite kolhydrater men desto mer protein vilket jag kan vara dålig på att få i mig. I receptet fanns inte vaniljpulver och med kräsna barn och för att få mer likt pannkaka (man måste ju ta till alla knep för att lura) hade jag i lite vanilj. Resultatet blev en otroligt tjock smet men attans goda plättar! Ungarna smakade tack och lov men det blev ingen dundersuccé. De föll dock mig i smaken och de har gjorts flera gånger och kommer göras igen. 
 
 



 
Ingredienserna
 
 
Servera med lite valfria bär och grädde för extra lyx
 
 
 
Kesoplättar 10-12 st
 
1 liten burk keso 250 g
2 ägg
1 msk fiberhusk
0,5-1 tsk vaniljpulver
salt
 
 
  • Häll allt i en mixerskål och mixa till slät smet. Den blir tjock!
  • Smält smör och klicka ut små högar i stekpannan.
  • Ta lite smällt smör på en gaffel och platta ut plättarna till lagom storlek. 

4 kommentarer:

  1. Mmmm gott, ta skinka, senap, ost och tomat emellan o stek på så osten smälter heeelt galet gott.

    SvaraRadera
  2. Tror nog att de skulle passa mig bra också! För tillfället kör jag på kokosmjöl och sojamjölk istället för keso

    SvaraRadera
  3. Oj vad det här ser gott ut... Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Hej Helene!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...