fredag 2 augusti 2013

Fettstorm!

Ni har väl inte undgått att missa rubrikerna på kvällspressens löpsedlar eller diskussioner i radio och tv om lchf? Åter igen har det blåst upp och nu varnas det för att lchf och den ökade mängden fett i kosten ger för ökad risk (låginkomstagande kvinnor främst) för stroke.

Helt ärligt, jag lyssnar med ett halvt öra. Jag läste DN:s debattartikel där läkare uttalat sig om lchf-kostens farligheter. Jag blir bara så trött. Sen kikade jag med ett halvt öga på tv4 nyhetsmorgon där Kostdoktorn närvarade och visade statistik som visade motsatsen till vad debattörerna i DN påstod. Stroke och hjärt- kärlsjukdomar påstås öka om man äter lchf. Kostdoktorn visade motsatsen.

Det jag tycker är mest skrämmande är att personer, som betalas av stora företag som Unilever, går ut och skrämmer slag på människor. Med sin titel besitter de makt och vet mer än vi vanliga dödliga. De flesta vanliga dödliga går på sånt här, de sväljer skriverierna med hull och hår. De granskar inte fakta, studier eller resultat och går sen okunnigt omkring och slänger sig med meningar om att lchf är farligt fast de egentligen inte vet ett om det är sant eller ej. Vad vet vi om dagens kostrekommendationer? Det finns inte en studie på de rekommendationerna och ändå rekommenderas de och hur ser läget ut idag? 1989 kom nyckelhålsmärkningen (mindre fett, mer socker), vi ska äta mindre fett för att inte bli sjuka och vad har hänt? Vi är sjukare och mer överviktiga än någonsin. Ser inte läkare och professorer sambandet?

Lchf gör människor normalviktiga och friska. Alla människor som har blivit hjälpta, hur förklarar motståndare det? Jag läste senast igår om en man, som efter att ha läst boken Wheat Belly (Brödberoende av Dr William Davis) ändrade sin livsstil. Han var sjuk i diabetes, överviktig och läkaren rekommenderade traditionell diabeteskost. Mannen visste annorlunda efter fakta från boken, la om kosten och gick från sjuk diabetiker till en frisk man. Nu tränar han inför maraton. Vad säger det?

Vad tycker du om fettstormen som blåser?
Idag blev jag uppringd av en vän som undrade om jag ville ställa upp på en intervju kring detta. En stund senare blev jag uppringd av journalisten. Jag sa som jag skriver ovan, jag orkar inte lägga energi på detta men jag svarade på hennes frågor och genom intervjun kunde jag höra en del "Jaha.", "På så vis." Jasså?" "Intressant.",  från journalistens sida.


Intervjun kan du läsa här Corren

1 kommentar:

  1. Jo jag har läst, följt debatter mm. en del människors kommentarer rent urdumma. en del tror att man svullar i sig mängder av fett och bacon. men det gör verkligen inte jag, jag äter lika mycket som innan. skillnaden är att jag kapat kolhydraterna och äter mer rätt slags fett idag + majonnäs som jag faktiskt inte åt innan.

    många människor är sååå rädda för fett. själv hade jag en "nyckelhåls-period" i mitt liv när jag gick på folkhögskola där jag ökade 15 kg i vikt. passade rätt så bra in med min familjs tidigare levnadssätt: mycket socker - lite fett. ett under att jag "bara" har de sjukdomar jag har som orsak från mitt dåliga levnadssätt, jag hade lika gärna kunnat haft diabetes.

    nä bara massa trams. man märker ju vilka som förlorar på lchf, det är ju de som framställer mat med massa e-nummer och kolhydrater, samt läkemedelsindustrin.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...