söndag 18 augusti 2013

Konsten att vila

 
Hotellhäng på Scandic Jönköping



Ja, jag erkänner att vila inte är något jag är bra på. Under sommarlovet kom det per automatik, jag vet det nu och jag har tidigare skrivit ett inlägg om stress som du kan läsa om här. Utan ork finns inte energin att göra något och det blev en smärre kamp mellan kropp och knopp. Hjärnan ville aktivera sig. Kroppen protesterade. Vissa dagar kände jag mig som en zombie. När polletten trillade ner för mig värderade jag om och insåg att jag inte kan träna varje dag hur mycket jag än vill det. Maken påtalade flera gånger i våras att jag måste vila men nej då. Jag har ju ork och energi och jag vill träna. Då ska jag också göra det.

Nu vet jag annorlunda och om jag ska se till löpningen (som jag förvisso enbart fått till två gånger nu i augusti) så upplever jag den betydligt lättare än vad jag någonsin upplevde i våras. Då gick det tungt, ett måste och jobbigt men det var väldigt skönt efteråt. Nu har jag sprungit en runda på ca 5 kilometer och en runda på 7,8 km. Båda rundorna har varit underbara! Visserligen med bra musik i öronen, det går bättre då, men det har funkat med kroppen. Känslan av att vilja ge upp, lägga ner och gå har inte infunnit sig och flåset har hittats ganska omgående. Efteråt har jag känt mig euforisk och frukosten har suttit fint.

Vad som funkar för mig kanske inte funkar för dig men gör inte mitt misstag. Se till att låta kroppen få sin vila med jämna mellanrum. Det är faktiskt inte så tokigt.

Ta hand om dig!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...