lördag 28 september 2013

Träningsförbud



Bild lånad från McKenzie

Ja, det är jag satt på. Vikten av vila har just nu tagit ut sin rätt. Sen jag tog mitt PB i marklyft med bristande teknik för lite mer än tre veckor sen kom besvären smygande förra helgen. Trötthetskänslan i ryggen blev konstant värk och på höger baksida lår har det stramat attans. Gå uppför och gå i trappan har känts. Jag luftade mina besvär i ett forum, behöver jag söka till kotknackare eller är det endast vila som behövs, kan jag träna? Påpekningar om eventuell diskpåverkan kom upp. Sök hjälp! Helst hos en MDT-utbildad sjukgymnast. Hoppsan. Så illa?

Sagt och gjort och ibland har man attans tur! Vi har till och med en MDT-utbildad sjukgymnast i lilla Motala. Jag ringde i torsdags, ett återbud kom in och på kvällen träffade jag sjukgymnasten.

Diagnos: misstänkt buktande disk. Nu är jag satt på ryggträning som på bilden åtta gånger/dag. I övrigt ska jag vila. Jag bör helst inte böja mig framåt då alla böjningar framåt påverkar disken negativt och ger smärta. Redan på torsdagen körde jag igång och peppar peppar, på fredagen märkte jag förbättring. Igår satt jag mycket på kvällen, inte en känning i ryggen så det går åt rätt håll. På tisdag är det återbesök och jag får se vad sjukgymnasten säger. Känningar kommer så fort jag gör något så om jag får ok att springa Broloppet nästa söndag återstår att se.

Sen blir det att värdera om träningen en aning. Marklyft framöver är nöta teknik och utöver det stärka svaga muskelgrupper det vill säga triceps, biceps, baksida lår och mage. Jag har stiftat bekantskap med GHD (Glute Ham Developer) och jag skojar inte när jag säger att efter en date med det monstret har jag upplevt den jävligaste träningsvärken i magen någonsin. Och då hela magen! I tisdags var det, efter en nysning, flashback till sonens födelse då jag nysnittad hostar till. Hela magen brann och gjorde grymt ont, varenda stygn kändes som de sprättades upp. Varenda nysning i tisdags, Flashback. Aj. På ett skumt skönt sätt ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...