torsdag 24 oktober 2013

Beef jerky

Jag har en jobbarkompis som äter precis som jag vilket är ganska skönt. Vi förstår varandra och behöver inte hymla med fettet. I och för sig är det ingen annan som påpekar något heller mer än eleverna som har höjt ett och ett annat ögonbryn när jag lägger Bregottinnehållet på tallriken. Jag och jobbarkompisen kom in på samtalet att ha något att knapra på när suget slår till. Jag smutta i mig te och kokosfett men där skon egentligen klämmer är att jag allt som oftast vill ha något att tugga på. Då hjälper inte te och kokosfett. Jag fick tipset om beef jerky som kollegan gjort. Det måste självklart testat! Nästa tur till affären och lövbiff inhandlades sen var det bara att sätta igång :-) Köttet ska marineras minst 1 dygn innan det torkas i ugnen. 
 
 
 



Köttmarinad
 
Olja ca 2 dl
Valfria kryddor (jag tog min egengjorda grillkrydda)
Ev. honung
Soja (jag skippade soja)
 
Jag tycker gott och väl att man kan göra en ganska stark marinad. Jag var lite för mesig och marinaden gav inte så mycket smak på det färdiga resultatet.
 
Blanda allt.
Lägg köttet, skurna i mindre bitar, i en bunke/påse.
Häll på marinaden.
Blanda väl.
Ställ i kylskåpet och rör runt med några mellanrum.
 
 
Dagen efter lägger du köttremsorna på ugnsgallret (ha droppskydd/plåt under!) och ställer in i ugnen på ca 70 grader i 6 - 8 timmar. De är klara när de är torra men fortfarande lite sega. Jag gjorde en blunder, ökade på tempen på slutet och skulle stänga av ugnen när temperaturen kom upp till önskad temp och köttet fått stå kvar på eftervärme. Grejen var att jag glömde av att ugnen kommit upp i temp! Tjolahopp. Knaperstekt var ordet :-) men ätbart. Det var aningens hårdtuggat bara. Lite segare köttbitar hade garanterat varit godare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...