lördag 21 juni 2014

Midsommarafton 2014

Midsommarafton inleddes med ett pass på gymmet. Tre rundor blev två av det nedan och det var fullt tillräckligt.  

Hem, pilla ihop midsommarkrans (som blev kvar på trappan ...) fixa ihop Västerbottenpaj, duscha och snajsa till oss innan vi for vidare till mina föräldrar där vi åt sedvanlig midsommarlunch med resten av familjen. Mycket trevligt och precis så avslappnat och skönt som det ska vara. 




Svettisch! 


Det blev mycket paj över så det fick även bli kvällsmaten. Jag drog till med en trerätters igår, lyxigt värre! :-)

Förrätt: räksallad med rädisor och rysk yoghurt.

Varmrätt: Västerbottenpaj och sallad.

Efterrätt: jordgubbar.


Räksalladen gjorde jag enkelt genom att skala en valfri hög med räkor, ta valfri mängd sallad (isbergsallad, gurka, tomat) och blanda ihop med ca ½ dl rysk yoghurt och salt och peppar.


Västerbottenpaj 8 - 10 portioner

2 dl Pofiber (finner du i glutenfria hyllan) 
1 msk fiberhusk (glutenfria hyllan) 
1 dl grädde
1 tsk bakpulver
2 ägg
150 g smör 

  • Blanda alla ingredienser ordentligt. 
  • Tryck ut degen i en pajform även upp till kanterna, ca 25 cm i diameter. 
  • Förgrädda 5 - 10 min i 200 grader. 

Fyllning

8 dl riven Västerbottenost
1 stor gul lök
5 dl grädde
4 ägg
salt och svartpeppar

  • Vispa ihop grädde, ägg, salt och peppar. 
  • Finhacka löken, stek lätt, fördela i botten på pajskalet. 
  • Strö över osten.
  • Häll stanningen över osten. 
  • Grädda ca 20 min i 175 grader. Ha koll på pajen, den ska vara fast i formen när den är klar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...