onsdag 9 juli 2014

Barfotalöpning

En vän på Facebook inspirerade mig till att springa helt barfota. Det tog sin lilla tid innan jag vågade, jag vet inte riktigt vad jag fegade över för när jag väl testade så var alla farhågor överskattade. 

Varför springer man barfota då? Personligen upplever jag en mycket lättare löpning sen jag införskaffade mina Vibram Fivefingers 2012. Tunga ben/fötter försvann och känningar i knän likaså. Den jobbiga träningsvärken som alltid uppstod i vaderna och lår försvann. På det hela blev löpningen så mycket roligare! Dessutom får foten arbeta som den ska. Alla små musklerna i foten blir aktiverade och får arbeta vilket kan ge upphov till rejäl träningsvärk om man är ovan så det gäller att gå ut lugnt. Många som upplever besvär med knän, höft, häl osv med vanliga löparskor gör inte det vid barfotalöpning. Jag tycker det säger en hel del. Våra fötter ska ponera och supinera naturligt vilket de inte kan göra i isolerande löparskor med dämpning hit och dit. Tänk dig att foten blir "gipsad". Tårna och musklerna kan inte arbeta effektivt då de är inkapslade i en dämpande sko. Vid barfotalöpning får foten således arbeta som den ska.

Efter min första tur barfota med en vän fram och tillbaka utanför gymmet fick jag en kommentar om att man kan ha sönder fettkuddarna under fötterna. Nyfiken som jag är var jag tvungen att googla och fann denna text och jag kommenterade texten likaså:

"Hela häldelen har markontakt hos BL medan det bara blir den bakre yttersidan hos skolöparen (SL). I och med att BL landar med en större sulyta påverkas också en större del av fettkudden under hälen och stötvågen fördelas jämnare och effektivare. Vid 4,5 m/sek deformeras 60,5 % av fettkudden plus-minus 5,5 % jämfört med bara 35 % plus- minus 2,5 % hos SL. Under den här inledande stegfasen hjälper också känselsignalerna från den hårlösa huden foten att bättre anpassa sig till oregelbundenheter i marken och därmed också fördela och minska stöteffekten. Mycket av stötupptagningen under den här fasen sker genom en naturlig pronering och den följande nedåtriktade böjningen av fotvalvet. Med skor förminskas eller förloras helt merparten av detta. Det beror på att skosulan isolerar och därmed kraftigt minskar signalmängden till resten av foten. Resultatet blir en stelare fot som hämmar fotvalvets längsgående böjning och därmed fotens förmåga att dämpa stötchocken. Förmågan minskas ytterligare genom det inbyggda stöd som de flesta skor har." 

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=564358

Som jag tolkar texten så ger barfotalöpning större belastning på fettkuddarna helt klart mot vad löpning med skor gör men barfotalöpning låter foten arbeta naturligt och vänjer in sig och minskar sedan stöttåligheten. Positivt alltså. Med skor får inte foten arbeta naturligt och minskar sedan fotens förmåga till stötdämpning dvs skador uppkommer och om jag tolkar rätt så är skor sämre för fettkuddarna. 

Jag är inte orolig för fettkuddarna  Med skor hade jag jobbig löpning, onda vader/knän/fötter och jag fick jämt träningsvärk. Med barfotaskor är allt borta. I detta fall lyssnar jag på kroppen, den löpning som känns bäst är bäst 







Första gången helt barfota, 3 varv fram och tillbaka på gymmet med en vän, ca 600 meter på asfalt.  


Andra gången helt barfota efter periodisk fasta. Straxt över 3 km blev svängen och det var otroligt lätt och skön löpning!



Tredje gången, straxt över 4 km löpning och på periodisk fasta. Lika skön och härlig tur denna gång! Nästa gång blir det längre sväng. 
Första träningsvärken någonsin i hälsenor/vader kom, det tolkar jag som att ovana muskler aktiverats. 


Fjärde turen, en otroligt varm dag vilket kändes i luften och om fossingarna.
Efter en dag på stranden fick jag ett ryck, jag ska ju ändå duscha så lika bra att svetta ner mig lite till. 
Dåligt vätskeintag är inte att rekommendera, orken tröt även om kroppen ville mer. 
4,72 km blev svängen och första blåsan under högerfoten kom. En lite mindre blåsa under högerfoten uppenbarade sig. 
Tekniken behöver jag jobba med mer. Jag springer med för långsamma steg och behöver öka på fotstegen betydligt mer.
Jag kan öka men faller tillbaka i mitt lunk ganska omgående något jag behöver jobba på. 


Är barfotalöpning något för dig? Det kan bara du själv svara på. Är du nyfiken så rekommenderar jag dig att testa om inget annat för att stilla din nyfikenhet. Upplever du smärta eller besvär i kroppen med vanliga löparskor rekommenderar jag dig verkligen att testa. Vad har du att förlora? Många som testat upplever en betydligt bättre och smärtfri löpning med barfotaskor. 
Läs gärna på om barfotalöpning och boken Born to run kan vara värd att läsa även om det finns bra information att fina på internet.
Börja promenera i barfotaskor/barfota i varierande terräng om du är helt nybörjare. Känn av hur kroppen svarar. Känning i vaden? Vila.
Ska du börja springa? Kan du i vanliga fall springa några kilometer ska du tänka dig en kort sväng som första gång. Det rekommenderas runt 100 m. Min första barfotatur i Fivefingers blev ca 2 km, det kändes så lätt och så bra så jag tuffade på. Ingen känning efter. Kanske hade jag tur?
Min allra första barfotatur gjordes inomhus och jogg på stället i 6 minuter. Vaderna kändes som betongklumpar när jag gick in i duschen och den träningsvärk som satt i kommande dagar var den jävligaste träningsvärk jag upplevt. Rekommenderas inte :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...