tisdag 29 juli 2014

Akupunktur





Sen tre veckor tillbaka har jag fått akupunktur. På torsdag blir det sjätte och sista gången i intensivbehandlingen. Hur vi lägger upp det sen återstår att se men jag vill fortsätta.

Jag fick Botox i mars och jag kände i början av juli att besvären var tillbaka :-/ Skit.

Varför går jag på akupunktur då? Jo. Som vanligt, stötte jag på något på Facebook om svettningar och någon rekommenderade traditionell kinesisk medicin. In på Google, läste, hittade Svenska Akupunkturförbundet och fann två i Linköping så jag skickade mail med frågan om de kan eller har erfarenhet av att behandla hyperhidros med akupunktur? Nuala, som behandlar mig, svarade omgående att hon hade behandlat en kund med fertilitetsproblem och denne hade märkt att svettningarna minskade. Sagt och gjort, hon hade en tid och jag åkte dit.

Första träffen svarade jag på ett formulär, Nuala kände på min puls, tittade på min tunga och ställde en del frågor. När allt detta var gjort fick jag en kort behandling. Behandlingarna har varit längre efterföljande träffar. Vad felas mig då? Nuala tog detta på engelska och jag hade full pejl där och då, i efterhand var det mer: "Crap, hur var det nu igen??" men kort och gott kan man säga att det är obalanser i mig (surprice!), obalans mellan ying och yang, ni vet den här symbolen:





Nuala pratade om det kinesiska hjärtat och hjärtsäcken och överfört på min kropp kan man säga att det är för mycket hat (inte bildligt som i känslan hat)/hetta och dampness i min mage och yin hinner inte med att dämpa/släcka detta hat/hetta och pytsar ut vätskan där den enklast kommer ut det vill säga i händer och fötter. Allt kopplas till levern, där är det stagnerat vilket Nuala behandlar. Jag ska äta den kost jag äter och undvika socker, gluten, mejeri, halvfabrikat (aldrig bra mat) och så vidare och äta kylande mat för att släcka hettan. Varje dag trycker jag på punkter i mina händer och fokuserar på andningen. Nuala arbetar även med min PMS och jag mäter min temperatur varje morgon. Inte i munnen utan i slidan. Ja, du läste rätt :-) Det skiljer i temp faktiskt, nyfiken som jag är var jag tvungen att testa mun kontra slida. Det skiljer 0,2-0,4 grader för min del, ganska mycket. Inför mens har jag fått andra livsmedel att äta, bland annat kikärtor, de kommer bli en utmaning ...

Har jag märkt någon skillnad då? Faktiskt, ja. Den förste som reagerade var maken. En kväll strök han i mina handflator och sa: "Vad torr du är." Det var liksom en bekräftelse och den där torra känslan fullkomligt älskar jag. Jag upplever den varje kväll men tänk, bara tänk om jag kunde få vara så här jämt?  Jag beklagade mig för Nuala, varför kan jag inte få behålla den torra känslan även under dagen? Hon förklarade detta som naturens sätt. Kroppen arbetar för fullt och är varm från morgon till eftermiddag då kroppen går in i ett lugnare läge, trappar ner på energierna och blir svalare. Därför upplever jag förbättring på kvällen."You can´t fight nature, this is what it does." svarade hon.
När jag tänker efter är det även minskad svettning i armhålorna.

Visst, jag svettas fortfarande mycket men jag upplever mig ändå "torrare". Tidigare har jag haft strumpor på dagen men nu går jag barfota. Förbättring.
Andra behandlingen var häftig. Jag var grymt svettig, det pärlades på fötterna (ja, jag svettas så mycket) och halvvägs in i behandlingen kände jag hur både händer och fötter blev torra. Nuala såg detta och även hon tyckte det var häftigt att se hur energierna flödade som det skulle. Förra behandlingen sa jag att jag kände inre stress/oro och hon satte nålar på lite andra punkter också. Efter den behandlingen kände jag mig i total harmoni. Nu har jag fått tabletter som jag ska ta tre gånger dagligen. De används inom kinesisk lära för att minska irritation, stress och spänningar men även för att öka leverns Qi, alltså leverns energi, och för att lösa Qi - stagnering.

Är det värt detta då? Helt klart ja. Det kostar en del pengar självklart men eftersom jag märkt förbättringar så kommer jag fortsätta. Jag frågade Nuala om jag var ett hopplöst fall, kommer jag kunna bli bra? och med tanke på vad Nuala sett på min tunga, tarmrörelser och hur jag känner i händer och fötter så går det åt rätt håll. Det kan krävas många behandlingar men då får det så vara. Drömmen om att bli svettfri fortsätter.



Bilder lånade från Google

2 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att du hittat en behandling som funkar!! Det där med balans i kroppen är verkligen viktigt.....inser det mer o mer....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är det positivt och akupunktören har sett framsteg så jag kör ett tag till, om inget annat för att behandla och få lugn med stressen som snart kommer åter :-/

      Balans är viktigt men fruktansvärt svårt inser jag.

      Radera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...