måndag 4 augusti 2014

Kikärtssoppa

Nej, kikärtor är verkligen inte lågkolhydratkost med 23,1 gram kolhydrater/100 gram. Men, jag har blivit rekommenderad kikärtor av min akupunktör för att höja yin i kroppen innan mens. Kikärtor höjer yin bäst och effektivast. Jag ska tillägga att jag inte alls är förtjust i kikärtor vilket jag sa till henne men som med allt kanske jag bara behöver lära mig? Så, hur 17 maskerar jag kikärtor bäst? Jag funderade på någon smet-variant och steka plättar. Fram med Google och söka recept på kikärtor. Jag föll för ett recept på soppa, smidigt och enkelt och jag har grejerna hemma. Så fick det bli. 

Klart på ingen tid alls. Kikärtan jag provsmakade smakade inte alls så bläigt som jag trodde. Soppan blev väldigt god, väldigt lik ärtsoppa i smaken och väldigt mättande. Den här kan jag äta igen, även utan knaperstekt bacon :-) 





Kikärtssoppa 1-2 portioner


1 burk kikärtor
kokosfett/smör
½ gul lök
3 dl grönsaksfond (jag valde hemmagjord räkfond och spädde med vatten)
2 tsk senap
 salt
svartpeppar
knaperstekt bacon

  • Hacka löken och fräs lätt i kokosfett/smör.
  • Ha i kikärtorna och ha på vatten/fond.
  • Smaka av med svartpeppar, salt och senap.
  • Låt koka ihop en stund. 
  • Knaperstek baconen.
  • Mixa soppan slät. 
  • Toppa med baconen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...