fredag 11 juli 2014

Kladdkaka, kålpudding och tacopaj

Ibland får man ett sånt där ryck. Häromdagen var en sån dag. Natten innan låg jag och funderade på ett tacopaj-recept och med massa köttfärs i kylen är det lika bra att slå slag i saken. Det började med att jag skulle baka kladdkaka att ha med till stranden, sen fortsatte det med kålpudding och vidare till tacopaj. Jag har andra recept på både tacopaj och kålpudding här i bloggen. I kålpuddingen har jag numera uteslutit grädde så den är helt mejerifri (med undantag för smör att steka i men det går att steka kålen i kokosfett om man vill).


Receptet på kladdkakan finner du här: Helénes lchf - kladdkaka



Kålpudding 6 - 8 portioner

1 stort vitkålshuvud
1 - 1,5 kg köttfärs
2 gula lökar
5 dl vatten
2 - 3 ägg
2 kött/kalvbuljong
smör/kokosfett att steka vitkålen i
salt
svart/vitpeppar
soja


  • Skär vitkålshuvudet i mindre bitar. 
  • Stek mjuk i smör/kokosfett.
    Häll på vatten, i med buljongtärningar och soja. Låt puttra ihop. 
  • Blanda köttfärs med hackad lök samt krydda. 
  • Lägg ut ett lager vitkål i botten på en större ugnsfast form. 
  • Fördela ut köttfärsen jämt. 
  • Avsluta med ett lager vitkål och häll på vätskan. 
  • Ställ i ugn 180 grader i ca 40 min. 


Tacopaj 4 - 6 portioner

Pajskal
1 dl Pofiber
½ msk fiberhusk
½ dl grädde
½ tsk bakpulver
1 ägg
75 g smör

(det här är pajskalet till Västerbottenpaj, jag dubblar gärna satsen)
Recept på Västerbottenpaj hittar du här

Fyllning

500 g tacoköttfärs
4 - 5 dl riven ost

Tacokrydda (till 500 g köttfärs) 

1,5 tsk salt
2 tsk vitlökspulver
2 tsk lökpulver
3 tsk paprikapulver
1 - 2 tsk chilipulver
2 - 3 tsk spiskummin

Stanning

3 dl grädde
3 ägg

Tomat och gul lök

  • Blanda alla ingredienser till pajskalet.
  • Fördela ut i pajform, upp till kanterna och förgrädda 5 - 10 min i 180 grader. 
  • Bryn köttfärsen och häll på kryddblandningen. Rör om ordentligt. 
  • Lägg köttfärsen i pajformen. 
  • Strö över den rivna osten. 
  • Häll på stanningen. 
  • Dekorera med skivad lök och skivad tomat
  • Avsluta med ett lager ost. 
  • Grädda ca 20 min i 175 grader eller tills stanningen stelnat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...