söndag 31 augusti 2014

Karl Johan - soppa

Förra helgen tog vi oss en tur i skogen. Vi fyndade några kantareller och inte mindre än 8 kilo Karl Johan - svamp! Jag hittade kantareller på ett ställe och skulle bara kika en sväng längre in och jag fann Karl Johan på Karl Johan. De fanns överallt! Till slut var påsen full och tung, familjen var ur hörhåll och jag fick bege mig tillbaka innan de börjar oroa sig för att jag vimsat bort totalt. Det är jag rätt bra på ;-) 

Väl hemma blev det stort rensarpådrag. Karl Johan är inte så jobbiga att rensa men jag fuskar. Svamp och vatten är ingen kombo men stå och borsta tar ju evigheters evigheter så till slut slängdes pensel åt fanders och de sköljdes av under rinnande vatten. Mycket snabbare sätt. Vi förvällde en hel hög, gjorde svampsoppa på en annan hög och två andra högar portionerades ut till föräldrar och svärföräldrar. Svampsoppan får ingen direkt aptitlig färg så håll tillgodo med fyndpåsarna :-) 






Karl Johan - soppa 4-6 portioner

Ca 5 svampar (uppskattningsvis 500 - 600 g) 
7 dl vatten
1 gul lök
1 - 2 dl grädde
Smör
Smör att steka i
Svartpeppar
Vitpeppar
Salt

Servera gärna med knaperstekt bacon. 

  • Förväll svampen. 
  • Stek dem lätt i smör. 
  • Ha i löken och bry med lätt. 
  • Häll på vatten och låt koka upp. 
  • Smaksätt med grädde, en klick smör och kryddor. 
  • Låt koka upp igen. 
  • Mixa slät med stavmixer.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...