söndag 22 mars 2015

Bikarbonat

Att jag föredrar naturligt läkande före kemiska substanser hoppas jag inte har undgått någon? I vintras när jag åkte på öroninflammation pang och tjoff använde jag mig faktiskt av Ipren och Panodil. De hjälpte nån timme, max två sen knaprade jag igen. Jag varvade flitigt med gurkmeja och ingefära samt nässköljningar. Penicillinkuren var ett faktum ändå. Inget jag var nöjd med och visst hade kroppen kunnat läka ut inflammationen på sikt men penicillinet hjälpte till att göra den processen snabbare. Dum som man är när man känner pressen från jobbet gjorde jag som doktorn sa.

Bikarbonat är något annat jag använder och det har flera bra användningsområden. I dagsläget tar jag bikarbonat mot den envisa hostan som inte vill ge sig av. Jag använder mig av

Anders Olssons bikarbonatkur






Dag 1-3: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten max 4 gånger om dagen med två timmars mellanrum.

Dag 4 och tills problemen är borta: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten 1 gång per dag.

Tänk på att dricka tillräckligt med vatten då bikarbonat innehåller natrium (salt består av natriumklorid). Ett enkelt sätt att kontrollera om du får i dig tillräckligt med vatten är att kolla lukt och färg på din urin. Gult till ljusgult och väldigt svag eller ingen lukt indikerar att du får i dig tillräckligt med vatten.

Bikarbonat bör ej tas i samband med tyngre måltider, exempelvis kött från ko och gris.
OBS! Bikarbonatkuren bör inte pågå längre än 14 dagar eller tas av personer med nedsatt njurfunktion.



Källa: Anders Olsson, Medvetenandning.se/boken

Du kan läsa mer här: http://newsvoice.se/2013/07/18/bikarbonat-botade-min-svara-hosta/



    Jag har även använt bikarbonat för att kolla så att min magsyra är ok. Nu undrar du varför eller hur? För nyfikenhetens skull samt för att jag stressar en hel del. Har vi obalans i magsyran har vi också problem med matsmältningen och smälta maten vi äter. Stress ger låg magsyra. Produktionen hämmas. Hur många gånger sätter du dig ner stressad för att äta, kastar i dig maten? Detta gör maten svårsmält. Jag har en förmåga att stressa.   

    Symtom på för lite magsyra kan yttra sig genom att magen känns uppblåst, öm, magen känns tung efter måltid och du rapar. För att undvika dessa känslor bör du äta långsamt och äta lättsmält mat som kokt fisk och kokta grönsaker med ghee (mjölkproteinfritt smör). Du kan även dricka något glas saltvatten mellan målen då salt ökar tillströmningen av magsyra. Drick gärna surt vatten, det vill säga vatten med citron, äppelcidervinäger eller grapefrukt i. Undvik att dricka kolsyrat vatten. Vanligt vatten är att föredra.

    Varför ska magsyran vara sur då? Magsyran behövs för att kunna smälta maten vi äter, för att kunna ta upp näring ur maten samt för att slippa ha problem med näringsupptaget. Har vi inte tillräckligt med magsyra ökar risken för virus, bakterier, parasiter och svampar i kroppen. Kort och gott, vi har lättare att bli sjuka och få candida. Blir magsäcken för basisk kommer besvären.
    En del dricker bikarbonat för att basa kroppen men vill du basa magsyran?

    Du kan enkelt testa själv om du har tillräcklig magsyraproduktion: 

    Ta 1 tsk bikarbonat utrört i ½ glas vatten på tom mage direkt på morgonen. Om du rapar ganska omgående så har du tillräckligt med magsyreproduktion.
    Om du inte rapar så finns det för lite magsyra.

    Hur vet man om man har för lite eller för mycket magsyra? 
    Ja, det kan vara lurigt att veta. Symtomen är snarlika vid båda tillstånden: 

    Uppblåst mage 
    Rapningar 
    Problem med gaser
    Tung känsla i magen 
    Sura uppstötningar. 

    Dricker du ofta mineralvatten till maten? 
    Mineralvatten har ofta höga halter bikarbonat som ger en naturlig kolsyra men som även basar och höjer pH - värdet i magsäcken för mycket. Dricker man ofta mineralvatten kan man få svårare att utsöndra pepsin, ett ämne som bidrar till att vi spjälkar proteinerna i maten.

    Magsyra behövs för att kroppen ska ta upp näring ur maten. Är magsyran låg försämras även utsöndring av bukspottkörtelenzymer i tunntarmen vilket försämrar förmågan att spjälka fett, proteiner och kolhydrater. Hämmas detta så hämmas även upptaget av andra näringsämnen. Om man har för lite magsyra kan följande symtom märkas: 

    Dålig matsmältning 
    Diarréer 
    Förstoppning
    Minskat försvar mot bakterier, virus, parasiter, svampar
    Näringsbrist

    För att förbättra din magsyra behöver du lära dig att stressa ner eftersom stress minskar magsyran. detta är viktigt vid matbordet! Undvik även mjölkprodukter och mineralvatten till maten eftersom de basar magsäcken. Bäst är att dricka vanligt vatten, citronvatten eller vatten med någon nypa salt i. 



    Bikarbonat kan även användas för att ta bort dålig lukt samt göra tvätten vitare. Vi använder det även till att rengöra kaffekannan (termos). Den har en tendens till att bli svart och sunkig efter ett tag eller hur? Fyll med varmt vatten, ha i någon matsked bikarbonat (bakpulver går också) och låt stå ett tag. 

    Har du fler användningsområden? 


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Linkwithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...