tisdag 17 mars 2015

Periodisk fasta

Bilden nedan är från 2012 och artikeln från 2014. På bilden är jag betydligt mer slimmad än vad jag är idag. En skillnad är dock att jag är, i mina ögon, betydligt starkare mot vad jag var då. Smal vs styrka? Ja vad väljer man?

I alla fall. Jag har sen en tid tillbaka accepterat att jag faktiskt väger mer än vad jag vill. Jag väljer att se min kropp som den är och vara nöjd och stolt över vad jag har här och nu istället för att sukta tillbaka till den kropp jag en gång haft. Jag är inte där idag. Jag är på en helt annan nivå idag. Jag har sen en tid tillbaka tänkt om, släppt allt vad vikthets heter (varför stirrar man sig jämt blind på den där förbannade vågen när den inte säger ett skit om ens kropp??) och äter regelbundet det vill säga frukost, lunch och middag och helst två - tre mellanmål. Mellanmålen funkar dåligt alltså.

Hur funkade det här då? Jo, det har gått bra men den senaste tiden har jag dragits med ett sug efter att äta. Inte för att jag är hungrig utan bara momentet äta. Munnen vill ha något. Det har inte hjälpt hur mycket fett jag än vräkt i mig. Suget efter ätande är där likt förbannat. Vad äter jag för? Vilka känslor styr egentligen? Skåpråttesyndromet på eftermiddagarna kom tillbaka. Efter 15: tjoff! och sen rotades det runt i skåpen efter något att underhålla munnen med.

Det är väl bara att stå emot och ha karaktär eller? Jag funkar inte så. Det blir övermäktigt och till slut brister dammen och då jäklar kommer allt på en gång. Jag blir som en trotsig unge. Det lassas in mer och mer och mer och mer bara för att. Inte på grund av hunger utan på grund av sug. Och ja, jag har ätit även sådant som inte klassas varken lchf eller paleo.

Det där suget gör mig verkligen hemsk. Jag hatar det faktiskt. Hata är ett starkt ord men att ha ett ständigt sug som lurar är hur galet jobbigt som helst. Sånt sug hade jag i mitt liv innan lchf och som sockerberoende. Jag är fortfarande sockerberoende och kommer aldrig se mig som frisk.  




Tankarna på periodisk fasta kom tillbaka. Jag har faktiskt aldrig mått så bra i kroppen som under fasta. Men nej, jag ska lära mig att äta. Jag måste lära mig att tackla suget. Alla andra kan ju. Karaktär! Jag kan inte stressa kroppen mer. Jag måste få balans. Balans!

I lördags kom jag på mig själv vid lunch att jag inte käkat frukost. Ohoj, hur hände det? Helt oplanerat. Vatten, kaffe, lasta bilen och iväg till tippen, förbi gymmet och hämta papper, hem och bokföra och sen spenderades resten av dagen i soffan. Ynkligt och med feber. Crap. Och ja, lördagsgodis ... (mådde dock som jag förtjänade sen!)

Söndagen kom, upp och pigg. Förkyld men pigg. Nu var det makens tur att däcka. Röja och fixa sånt som inte fixades på lördagen när det var ynk i soffan. En dag utan sug och hunger.

Måndag samma som söndagen. En bra dag, träning och trots förkylning gick det över förväntan. Ingen laddning innan träning som jag ofta tar annars mest för det mentala. Orken fanns. Vikterna fick anpassa på grund av ryggen men det gick. Endorfinhög på kvällen och innan klockan 21 kom en hunger och jag kom på att jag inte ätit efter träningen. Uj uj, hur blir det nu när ätfönstret är stängt? Tre ägg klämde jag i mig ändå.

Idag är det tisdag. Ännu en dag med fasta. Idag upplevde jag hunger innan lunch men så har jag bara druckit ½ glas vatten och tagit två koppar kaffe under förmiddagen då jag i normala fall under fasta får i mig dryga litern vatten och en kopp kaffe. Idag kom ett sug så lite mörk choklad mumsades under eftermiddagen.
Om jag backar tillbaka till förra veckan hade jag inte varit nöjd efter denna mängd choklad. Jag hade velat ha mer. För att dämpa det dåliga samvetet och inte vräka i mig mer mörk choklad hade jag istället vräkt i mig av annat. Typ x antal fröknäcke med två kg smör. En ruta mörk choklad (eller två) hade åkt ner efter kvällens apelsin till filmen.

Summeringen efter fyra dagar är att jag åter igen mår så mycket bättre i kroppen.
Jag upplever inget sug efter något att äta och det är så skönt!
Jag dricker mera vatten och mindre kaffe.
Jag upplever en speciell sorts känsla i kroppen. Den är svår att beskriva men en sorts "lugn" skulle jag kunna säga.
Mer ork trots förkylning och aningens piggare.
Jag känner mig mindre fräsig och irriterad (familjen skulle nog säga annat ;-) )

Kommer jag fortsätta fasta? Som det känns nu, ja. Jag får se hur länge jag kör och om det blir varje dag eller om jag varierar. Så länge det känns bra håller jag i.

Fastar jag för att gå ner i vikt? Absolut inte. Det är inte mitt fokus.
Vågen står numera och samlar damm i garderoben efter bitchslapping från en gymvän i vintras. Det var ett samtal som jag bär med mig i hjärtat. Ett bra och stundvis jobbigt samtal men det var nyttigt att få rätt upp i ansiktet.

Hur funkar fasta med styrketräning/träning? Ypperligt bra. Det bästa man kan göra är att träna innan man bryter sin fasta om man vill se snabbare resultat. Träna och ät sedan dagens första mål.
Kan man bygga muskler under fasta då? Kroppen behöver ju byggnadsmaterial dvs mat? Ja, man kan bygga muskler under fasta. Kroppen använder då fettet som energi. En del upplever mer ork och styrka under fasta. Mer uthållighet. Energi från fett ger både uthållighet och styrka. Sen kan det vara så att vissa inte alls upplever denna ork och styrka. Mest troligen beror det på att kroppen inte är van och ställer om. Det kan ta 6 - 8 veckor innan kroppen är omställd till fettdrift och under dessa veckor kan träningen kännas tung och trög. Upplevs träningen trög trots fasta finns det betydligt mer saker som påverkar. Stress är en. Sömnen är en annan.

Kan man fasta fast man inte äter lchf/paleo? Klart man kan. Själv skulle jag troligen inte orka med det om jag inte åt lchf. Jag äter inga snabba kolhydrater som höjer mitt blodsocker som sen sjunker och skapar hunger. Jag hade garanterat hungrat ihjäl mig under fastan om jag ätit som innan lchf. Hunger gör mig till en otroligt dålig människa. På köpet får jag huvudvärk. Jag blir grinig. Tjurig. Fokus hamnar på hungern. Det är inte värt det men gillar man att plåga sig själv så är det ett bra sätt. Jag orkar det inte. Jag plågade mig en gång med tre dagars fasta i min ungdom. Fy satan. Har man aldrig upplevt långa dagar innan så vet man hur det är då.

Bör du fasta? Det kan inte jag svara på. Det måste du komma underfund med och besluta om själv. Vad vill du uppnå med fastan? Vad är ditt mål? Fasta har många stora fördelar och ett är att du slipper insulinpåslag vilket gör att kroppen istället tar energi från de lagrade fettcellerna på kroppen. Du har ett stabil blodsocker, slipper sug och att överäta. Äter man mindre mat? Både jag och nej. Jag äter oftast ganska mycket mat så i mitt ätfönster får jag in samma mängd som jag i vanliga fall spridit ut under dagen. dessa dagar har jag ätit betydligt mindre eftersom jag inte haft något sug efter att äta. Du kommer mest troligen känna dig mer slimmad i kroppen efter några dagars fasta. Magen blir plattare. Fasta har många hälsofördelar.
Är du nyfiken på fasta? Vill du? Stilla din nyfikenhet och testa. Du har absolut ingenting att förlora på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...